-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Trinity skyves på
Nye forsinkelser fra Wolfsburg
Vi begynner å bli vant til at noen av Volkswagens prosjekter blir skjøvet på. Nå er det flaggskipet Trinity det dreier seg om.
Vi fortalte om Trinity første gang rett over nyttår 2021. Nesten to år etter kom meldingene om den første utsettelsen.
Så måtte vi vente helt til juli i år før tyske Manager Magazin fortalte ganske bredt om nye forsinkelser – sterkt fulgt opp av Handelsblatt.
Motbakke for software-utviklingen igjen, som har sin opprinnelse i at selskapets eget programvare selskap, Cariad, ikke akkurat utviklet seg som ventet.
Det er den nye SSP-plattformen (Skalerbart System Platform) som dermed utsettes. En som byr på kortere ladetider, større rekkevidde og selvkjøring opp til nivå 4.
Ny plattform
Egentlig skulle nesten alle konsernets nye biler fra neste år utvikles på den plattformen. Dermed må den lett oppgraderte, gamle plattformen, MEB+, leve videre. Kanskje det til og med betyr at den batterielektriske Golfen, som ble vist på IAA i fjor, vil komme tidligere enn planlagte 2028?
I dag fornyes historien når Automotive News Europe slår stort opp (med god hjelp fra Reuters) at flaggskipet Trinity visstnok vil bli utsatt.
De kaller den Volkswagens Tesla fighter, og sier at vi nå ikke skal få se den før i slutten av 2032. Opprinnelig var det snakk om 2026 har Handelsblatt tidligere sagt.
En av årsakene skal være dårligere elbilsalg enn ventet og fabrikkens spareprogram som gjør at mange investeringer er utsatt. Da må man bruke MEB- og PPE- (Porsche Macan, Audi Q6 e-tron) plattformene lenger for å få bedre avskrivning på dem.
MEB+ i 2026
MEB+ skal komme i 2026 og PPE skal få en programvare-oppdatering i løpet av de neste tre årene, med hjelp fra Volkswagens nye teknologi-partner, amerikanske Rivian.
Automotive News Europe lister da opp følgende modellprogram fremover:
Den helelektriske Golf skal komme i 2029 eller tidligere. Det blir den første VW på SSP-plattformen. Opprinnelig var det Trinity som skulle hatt den æren.
Den batterielektriske A4 regner man med i slutten av 2028. Det betyr at Vorsprung durch Technik-merket blir de første i gruppen som bruker SSP arkitekturen.
ID.4-etterfølgeren kommer i 2030 i stedet for, som planlagt, i 2028.
Og T-Sport, en batterielektrisk crossover, også på SSP, blir skjøvet fra 2029 til 2031.