-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Elektrisk entusiasme
GTI lever videre som elbil
Det har lenge vært en dårlig skjult hemmelighet at Volkswagens mest ikoniske modellbetegnelse skal leve videre når den siste fossilbilen forlater samlebåndet. Søndag kveld ble ID.GTI Concept vist som en oppkjøring til IAA Mobility i München.
Volkswagen gjenopptok en gammel tradisjon da de inviterte noen hundre gjester til sin gruppeaften søndag kveld – dagen før messen åpner for pressen. I sentrum sto en fremtidsmodell som de håper skal bli like legendarisk som den klassiske GTI-en.
VW trapper videre opp elbilsatsingen sin, og frem mot 2027 lover de å lansere hele 11 nye modeller for å befeste en ledende posisjon som elbilprodusent. GTI-navnet får nytt liv i ID.-porteføljen, noe som markeres med lanseringen av konseptbilen ID. GTI som de lover skal realiseres i produksjonsdrakt.
Designfokus
– Vellykket design er avgjørende for å begeistre kundene våre. Med en enda skarpere designidentitet får vi tydeligere personlighet for merkene våre. Volkswagen-konsernet skal bli et selskap drevet av design i enda større grad, hvor designerne kommer enda tettere på beslutningene, sier Oliver Blume, CEO for Volkswagen Group.
– Merkene våre skal ha tydelig personlighet, og designstrategien vår skal videreutvikle dagens modeller og samtidig utvikle nye ikoniske modeller, sier Blume.
Kveldens høydepunkt på Volkswagen Groups arrangement var verdenspremieren for konseptbilen Volkswagen ID. GTI. I tillegg til å understreke Blumes tilnærming til design, bærer konseptbilen den rike GTI-arven videre inn i fremtiden.
De lover ytelser som er en GTI verdig. Bilen er en sporty versjon av ID.2all konseptet som ble presentert i mars – en kompakt elbil med en antydet prislapp på 25.000 euro. ID.GTI Concept har en lengde på 410 cm over en akselavstand på 260 cm. Den er 184 cm bred og 150 cm høy.
God plass, høy potens
Selv om den er kortere enn dagens Golf GTI tar de elektriske komponentene mye mindre plass, så innvendig blir den minst på tilsvarende nivå som dagens Golf. De nevner blant annet et bagasjerom på 490 liter som er en økning på 100 fra dagens GTI.
Alle som har kjørt en moderne elbil vet at det er enkelt å kalle frem potente ytelser, så selv om Volkswagen ikke oppgir verken effekt eller rekkevidde, er det god grunn til å tro deres påstand om at en elektrisk GTI har alle muligheter til å glede dagens GTI-entusiaster.
Allerede fra nyttår skal Volkswagen utelukkende selge fullelektriske nye personbiler i Norge. En elbilportefølje som treffer bredt, ikke minst etter introduksjonen av ID.7, kommer til å utvides ytterligere fremover.