-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Mer Volvo for dårlige veier
Bedre bakkeklaring og litt plaststaffasje gjør Volvo V60 til Cross Country, og vips så har Audi A4 Allroad og VW Passat Alltrack fått en ny konkurrent – og Volvo kanskje en ny storselger.
Det så skikkelig ille ut etter regnværet, men jeg var i grunnen aldri i tvil om at Volvos fornyede V60 med tilnavnet Cross Country skulle ta meg til toppen av gjørmestien.
Volvo har siden 1997 flottet seg med Cross Country-modeller. Det begynte med V70 som offroadet seg til XC70. Suksessen med XC70 førte til at SUV-ene som fulgte (90 og senere 60) også fikk XC foran seg. De var jo begge godt kledd og utstyrt med solid fottøy, selv om det for XC60s vedkommende etter hvert ikke var like viktig med drift på alle hjul. Med tiden gikk det maskuline utseendet foran teknologien.
Siden flere bilprodusenter hadde latt det gå inflasjon i bedre bakkeklaring, skliplater foran og bak, hjulbuebeskyttelse og en aning tøffere interiør, alt for for å polere eiernes selvbilde og styrke produsentens bunnlinje, fylte Volvo på med Cross Country-utgaver av 40-serien.
Derfor framstår det som helt naturlig at midtlivsoppgraderingen av familiebilstore V60 også inneholder Cross Country-varianter. At Volvo putter sedanvarianten inn under den samme paraplyen forklares med amerikanernes hang til å velge sedan og SUV framfor stasjonsvognmodeller. Den blir neppe noe vanlig syn på norske veier. V60 Cross Country derimot har mye i seg til å kunne bli en bestselger.
Motor og drivverk?
Utfordringen for V60 Cross Country starter her: kun en motorvariant (190 hk) leveres i kombinasjon med firehjulsdrift. De andre trekker kun på forhjulene. Konkurrenten Audi A4 Allroad leveres kun med 4x4, og med150 hk som minste motor.
Forklaringen for Volvos del er å finne i avgasskravet Euro 6 og Volvos skifte av plattform. Siden V60 Cross Country bygges over gammel teknisk lest fra Ford-tiden (Ford solgte Volvo til kinesiske Geely i 2010), lar det seg ikke gjøre å kombinere nye motorer med firehjulsdrift. Derfor har Volvo valgt å avgassjustere den gamle dieselmotoren med fem sylindre slik at den klarer Euro 6-kravene, og heller leve med få firehjulstrekkvarianter til modellen er på ny plattform om to til tre år.
Selve firehjulsdriftteknologien er identisk i begge modellvariantene.
Dette er V60 Cross Countrys motorprogram i Norge:
Bensin:
- T5: 4 syl/2,0 l/245 hk - forhjulsdrift.
Diesel:
- D3: 4 syl/2,0 l/150 hk – forhjulsdrift.
- D4: 4 syl/2,0 l/190 hk – forhjulsdrift.
- D4: 5 syl/2,4 l/190 hk – firehjulsdrift.
Hvordan er den å kjøre?
Selv om V60 Cross Country har klassens beste bakkeklaring med 23 cm (bedre enn de fleste SUV-er), kjører den akkurat som lavbygde V60. Hensikten med prosjektet var å beholde bilen på bakken og ikke gjøre den til SUV, selv om terrengegenskapene og den litt høyere sitteposisjonen unektelig gjør V60 Cross Country til en slags crossover.
Hvem passer den for?
Alle med behov forbedret framkommelighet, eksempelvis hytteeiere. Dernest alle som tiltrekkes av det litt mer maskuline utseendet.
Hvordan er prisene?
Flatt pristillegg for Cross Country på 30.000 kroner sammenliknet med V60:
- Rimeligste (150 hk diesel og FWD) prisstarter på 408.900 kroner.
- Billigste med AWD (190 hk diesel og bare automat) koster fra 525.900 kroner.
- Bensinvarianten (245 hk og FWD) koster fra 550.900 kroner.
- S60 Cross Country bare med Summum utstyrspakke og priset fra 475.900 kroner med 2 WD (190 hk D) og 555.900 kroner med 4 WD (190 hk D)
- Til sammenlikning koster Audi Allroad (bare 4x4) med 150 hk diesel fra 467.800 kroner.
Konkurrenter?
Særlig Audi A4 Allroad, VW Passat Alltrack, VW Golf Alltrack og kanskje Skoda Octavia Scout.
Dette liker vi:
Robust familiebil som passer i Norge.
Dette liker vi ikke:
Burde hatt flere varianter med 4x4.
Motor: | 5-syl. turbobdieselmotor, 2400 ccm. |
Effekt: | 140 kW/190 hk v/ 4000 o/min. |
Dreiemoment: | 420 Nm v/ 1500 o/min. |
Mål LxBxH: | 463x189x154 cm |
Akselavstand: | 277 cm |
Egenvekt: | 1687 kg |
Tilhengervekt: | 1900 kg |
Bakkeklaring: | 23 cm |
Bagasjerom: | 430-1241 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 8,9 sek. |
Toppfart: | 205 km/t |
Snittforbruk: | 0,57 l/mil |
CO2: | 149 g/km |
Pris fra: | Kr. 529.900 |