Jeep Grand Cherokee 3.1 TD

Grand Cherokee har fornyet seg kraftig, og helt fersk er den femsylindrede dieselmotoren fra italienske VM Motori.

Publisert

Grand Cherokee
Grand Cherokee

Først publisert i BIL 6 - 1999.

Jeep Grand Cherokee har kommet med et modernisert ytre, men har beholdt stive aksler. Kombinert med et velfungerende 4WD-system og skrufjærer med lang fjæringsvei, gir dette meget gode terrengegenskaper. På landeveien fører den myke fjæringen til en vaggende gange, og den litt ufølsomme styringen kombinert med brede dekk gjør at bilen sporer lett, særlig på piggslitt asfalt. Den må derfor gjetes for å holde kursen.

"Indianerhøvdingen" har blitt noe mer europeisk, både fysisk og psykisk. Blant annet er styring og interiør nå lagt nærmere europeisk smak. Dieselmotoren som brummer under panseret er italiensk, fra VM Motori. Dessuten monteres Grand Cherokee i østerrikske Graz.

Med 3,1-liters turbodieselmotor er personbilen hele 234.000 billigere enn med 4,7-liters V8-bensinmotor. Hvis du ikke er av dem som bare må ha V-åtter i en stor amerikansk bil, er det lite du taper i praksis på å spare en drøy kvart million. Plass, interiør og utstyrsnivå er helt identisk, og dreiemomentet – som er et viktig poeng både ved terrengkjøring og hvis bilen brukes som trekkvogn – er vel så gunstig i 3.1 TD (384 Nm v/ 1.800 o/min), fordi toppunktet nås ved langt lavere turtall enn i V8-motoren (390 Nm v/3.200 o/min). Støyen er noe høyere fra dieselmotoren, men det er bare med kald motor den er en smule sjenerende. Motoren og automatkassen jobber fint sammen.

Nå ligger reservehjulet under gulvet. Tidligere sto det på høykant i bagasjerommet. Det er 104 cm bredde mellom hjulkassene, og det er helt flatt gulv helt ut til lukeåpningen. Innlastingshøyden fra bakken er 80 cm. Selv i personbilversjon finner vi åtte surrekroker i bagasjerommet, hvorav fire i gulvet og fire på veggene. Det er full ståhøyde under den åpne bakluken, nærmere bestemt 187 cm.

Utstyrsnivå Limited indikerer at her vil du finne det meste om bord: Skinnseter, klimaautomatikk, helelektrisk justering av forsetene, Cruise Control, kjørekomputer samt 12 volt-uttak ved bakluka. Metallik lakk koster 5.900 kroner ekstra.

Jeeps nye firehjulstrekksystem heter Quadra-Drive. Det er en kombinasjon av andre generasjon reduksjonsgear, med navnet Quadra-Trac II, og en såkalt progressiv differensial, med navnet Vari-Lok. En lamellkobling, som forsynes med hydraulisk trykk fra en separat oljepumpe, fordeler drivkraft mellom for- og bakaksel i stedet for en vanlig senterdifferensial. Under normale kjøreforhold har bakhjulene mest drivkraft. I det øyeblikket et hjul mister grepet, vil hastighetsforskjellen mellom for- og bakaksel utlignes ved at koblingen fordeler mer kraft til forakselen.

JEEP GRAND CHEROKEE 3.1 TD:
Motor: 5-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. 3.125 ccm. 103 kW (140 hk) v/3.600 o/min. 384 Nm v/1.800 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 4-trinns automatisk gearkasse, reduksjonsgear.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak, ABS.
Dekk: 245/70R16.
Mål: Lengde: 461,0 cm. Bredde: 183,9 cm. Høyde: 176,2 cm. Akselavstand: 269,1 cm. Sporvidde f/b: 151,1/151,1 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.973 kg. Tillatt totalvekt: 2.505 kg. Maks. tilhengervekt: 3360 kg.
Volum: Bagasjerom: 1104 liter (VDA). Tank: 78 liter.
Aks. 0 - 100: 14,0 sek.
Toppfart: 173 km/t
Forbruk by: 1,45 l/mil
Forbruk landevei: 0,97 l/mil
Forbruk snitt: 1,17 l/mil
Pris: kr 651.100,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS