-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Grandland X Hybrid4, Opel med 300 hester
Opels største SUV for tiden, Grandland X, blir vesentlig kjappere når den snart er her som ladbar hybrid med 300 hk.
Ladbarhet handler for bilprodusentene i stor grad om å tilfredsstille EUs 95 gram/km flåtekrav til CO2-utslipp. Den enkle og mest nærliggende løsningen for mange av produsentene ligger i å ladehybridisere de tørsteste bilene. Bonus for bilkjøperne er som oftest betydelig økt motoreffekt, og i Norge i tillegg redusert engangsavgift.
Så når Opel om få uker lanserer Grandland X har bilen det som skal til for å bli en storselger, og sammen med elektriske Corsa løfte salgsvolumet mot høyder Opel ikke har vært i nærheten av på mange år.
Med hybridløsningen følger også firehjulsdrift ved at bakhjulene driftes elektrisk. Den tekniske løsningen gjør at bilen aldri går så tom for strøm at firehjulsdriften ikke virker som den skal.
59 km rekkevidde
I tillegg til en ganske kraftig bensinmotor på 1,6 liter/200 hk hjelper en 110 hk elektrisk motor til foran. Ved oppstart går bilen alltid først i elektrisk modus, og om den 13,2 kWt store batteripakken plassert under baksetet er fulladet – den kan ikke hurtiglades, men hjemmelades med 3,7 kW som kan oppgraderes til 7,4 kW – skal strømmen holde til 59 WLTP-kilometer rekkevidde. Deretter fortsetter bilen som vanlig hybrid. Under ganske normal kjøring i Tyskland startet bensinmotoren etter 44 kilometer.
Batteripakkestørrelsen er valgt ut fra at det skal være mulig for de fleste å kjøre til jobb og tilbake igjen uten å lade, og samtidig ikke ta mer enn høyst nødvendig av bagasjeplassen.
Fire programmer
I tillegg til Electric og Hybrid i programvelgeren, står også 4WD og Sport til disposisjon.
Mens de to første programmene er der for å optimalisere forbruket under normal kjøring kan bilen tvangsstyres til drift på alle hjul eller i sport for å ta ut de fartsressursene som ligger i bilen.
Kraftig pakke
Og de er såpass betydelige at samlet effekt på 300 hk tar Opelen til 100 på 6,1 sekunder og gjør den til Opels raskeste akkurat nå. Selv om girkassen reagerer litt sent ved nedgiring, er ikke det til hinder for at høybygde Grandland X Hybrid4 har krefter nok til å bringe bilen til kanten av dens yteevne når svingene kommer brått på. Og raskere enn 235 km/t som er bilens toppfart tror jeg det ikke er forsvarlig å kjøre med en SUV som primært er bygd for nytte og ikke bilsport.
Men hvorfor går ikke Opel direkte til batterielektrisk løsning ettersom den nå PSA-eide bilprodusenten tross alt har mange års brukserfaring med Ampera-e?
Svaret kommer krystallklart fra Frank Jordan, direktør for avansert teknisk utvikling hos Opel:
– Opel etterstreber alltid å gi kundene det rette valget, og det er for tidlig for mange med en batterielektrisk bil i denne klassen, sier Jordan.
Nå skal det sies at Opel ikke er alene om å fatte denne beslutningen. Grandland X er utviklet fra bunnen av sammen med PSA, og hybridteknikken deles så langt med Peugeot 3008 GT Plug-in og DS 7 Crossback E-Tense.
Trekker tilhenger
For dem som lurer på om Grandland X PHEV trekker tilhenger, så gjør den det med inntil 1250 kilo vekt - noe som burde holde for de fleste. Dette er bare 250 kg mindre enn den manuelt girede med dieselmotor kan slepe.
Jeg har tidligere antydet at Opel burde lagt mer innsats i utviklingen av førermiljøet. Dette er en tøff bil å se på, men inntrykket stivner så snart man setter seg bak rattet.
Nå er det neppe mer enn et drøyt år til facelift av Grandland X. Jeg antar at det ytterst konservative indre står for tur til å endres.
Motor: | 1598 ccm R4 turbo bensin |
Effekt bensinmotor: | 200 hk/300 Nm |
Elmotor 1 | 110 hk/320 Nm |
Elmotor 2 | 113 hk/166 Nm |
Samlet effekt/moment: | 300 hk/520 Nm |
Drivlinje | 8A, firehjulsdrift |
Mål LxBxH: | 448/191/161 cm |
Akselavstand: | 268 cm |
Bakkeklaring: | Ikke oppgitt |
Egenvekt: | 1800 kg |
Tilhengervekt: | 1250 kg |
Bagasjerom: | 390 - 1528 liter |
Aks. 0-100 km/t: | 6,1 sek. |
Toppfart: | 235 km/t |
Forbruk (oppgitt): | 0,14 l/mil – 15,9 kWt |
CO2/NOx: | 32g/km – 23,7 mg/km |
Batteri: | 13,2 kWt |
El-rekkevidde: | 59 km |
Pris fra: | 489.900 |
Miljømerking: | B |