Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+ Coupé

Mercedes-AMG GT Coupé

Mer komfort, men plenty av muskler

Når AMG lanserer andre generasjon av sin GT har de tonet ned de mest ekstreme sidene og lagt litt mer vekt på praktiske egenskaper.

Publisert Sist oppdatert

Bilen ble presentert på Monterey Car Week som Mercedes-AMG Coupé (forgjengeren het bare GT). Den har vokst litt slik at den nå kan defineres som 2+2 og får et litt større bagasjerom.

Baksetene kan til nød brukes av personer på inntil 150 cm, så i praksis få voksne, men de fungerer fint som ekstra oppbevaringsplass. Med baksetene nedlagt har du 675 liter til disposisjon mens selve bagasjerommet på 321 liter sikkert gir rom for et par golfbagger eller weekendbagasje.

SL med tak

Designen er en evolusjon fra forgjengeren, men bilen er egentlig en lukket versjon av nye AMG-SL som debuterte i fjor. Begge er bygget på en AMG-utviklet plattform og har mange felles komponenter selv om GT Coupé har et mer aggressivt uttrykk i fronten.

Bilen skal i startfasen tilbys i to utgaver, GT 63 og GT 55. Begge er utstyrt med den velkjente 4,0-liters twin turbo V8-eren, nitrinns automat og firehjulsdrift.

AMG 63 yter 585 hester og har et maks dreiemoment på 800 newtonmeter. Vi får oppgitt null til hundre på 3,2 sekunder og toppfart på 315 km/t.

Klarer du deg med litt mindre effekt velger du 55-utgaven med 476 hk/700 Nm. Den trenger 3,9 på aksen og toppfarten begrenses til «bare» 295.

Avansert chassis og bakhjulsstyring

Bilene har justerbart chassis med aktiv stabilisering, elektronisk styrt differensialbrems, samt bakhjulsstyring. En datalogger er på plass når du skal leke deg på bane, og du kan velge mellom seks kjøremodi som strekker seg fra Comfort via Sport til Race.

De som har sittet bak rattet i AMG-SL kjenner seg umiddelbart hjemme i GT Coupé også. I toppmodellene er elektrisk justerbare seter med varme og kjøling inkludert, AMG Performance ratt, digitalt instrumentpanel på 12,3 tommer og en 11,9-tommers infotainment-skjerm.

Bilen kommer på markedet første halvår 2024, og du kan regne med at flere varianter kommer etter hvert – inkludert nye racing-versjoner.

Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Mercedes-AMG GT Coupé
Powered by Labrador CMS