Volkswagen ID. Buzz GTX

Volkswagen ID. Buzz GTX:

Firehjulsdrift og mer muskler

Volkswagen lanserer sin nye ID. Buzz GTX med en motor på hver aksel og firehjulsdrift. En drømmebil for storfamilien med inntil syv seter.

Publisert

ID. Buzz er i dag et vanlig syn på norske veien, ikke minst varebilutgaven ID. Buzz Cargo som er et fargerikt innslag i bytrafikken, gjerne i firmaprofilerte utførelser. Siden lanseringen i 2022 er det ifølge OFV registrert nesten 7.500 ID. Buzz på norske skilter, hvorav varebilene utgjør drøyt 70 prosent.

Utgaven som nå lanseres er etterspurt av mange i begge leire, men ID. Buzz GTX lanseres kun som personbil med 5, 6 eller 7 sitteplasser. Det kommer imidlertid en annen løsning for deg som vil ha en Cargo med firehjulsdrift – sjekk de nederste avsnittene i saken.

– Vi har sett stor interesse for ID. Buzz Pro, hvor det er registrert nærmere 2.000 biler siden verdenspremieren. Nå utvider vi ID. Buzz-familien med ID. Buzz GTX, og den perfekte familiebilen blir dermed enda bedre, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

To varianter

Volkswagen ID. Buzz GTX kommer i to versjoner – med standard og lang akselavstand. Begge utstyres med to motorer, firehjulsdrift og en samlet effekt på 340 hk. Om det måtte interessere, så kan den ta deg fra stillestående til hundre på 6,5 sekunder.

ID. Buzz GTX er også utstyrt med forvarming av batteriet, og begge varianter kan skilte med ladetid fra 10 til 80 % på under rundt halvtimen under optimale forhold.

Utgaven med standard akselavstand har en batteripakke på 79 kWt (84 kWt brutto), hurtiglading på inntil 185 kW under optimale forhold, mulighet for 5 eller 6 seter og bagasjevolum på inntil 1.121 liter, eller inntil 2.123 liter med seteryggene nedslått.

Den lange versjonen (250 mm lengre enn standard versjon) kommer med 86 kWt-batteri (91 kWt brutto) som gir hurtiglading på inntil 200 kW under optimale forhold. Her er det mulighet for 5, 6 eller 7 seter, og bagasjevolum på inntil 1.340 liter eller inntil 2.469 liter med de bakre seteryggene nedslått.

Begge utgavene har andleding for å justere setene på andre seterad i lengderetning, og får økt hengervekt sammenlignet med Pro-utgaven.

(saken fortsetter)

Volkswagen ID. Buzz GTX
Volkswagen ID. Buzz GTX
Volkswagen ID. Buzz GTX
Volkswagen ID. Buzz GTX
Volkswagen ID. Buzz GTX
Volkswagen ID. Buzz GTX
Volkswagen ID. Buzz GTX
Volkswagen ID. Buzz GTX
Volkswagen ID. Buzz GTX
Volkswagen ID. Buzz GTX
Volkswagen ID. Buzz GTX
Volkswagen ID. Buzz GTX
Volkswagen ID. Buzz GTX

Godt utstyrt

GTX er benevnelsen for toppmodellene i Volkswagens ID.-familie, og innebærer godt utvalg av standard- og tilleggsutstyr. ID. Buzz GTX er første ID. Buzz-modell hvor Head up-display er tilgjengelig. Stemmestyrings-assistenten IDA er også på plass og kraftig forbedret, hvor ChatGPT er integrert.

ID. Software 5.2 er på plass, og skal sammen med infotainment-skjermen som nå er økt til 12,9 tommer, sørge for en mer intuitiv, enklere og bedre brukeropplevelse. LED Matrix hovedlykter er også standardutstyr.

GTX-profilert

ID. Buzz GTX har flere kjennetegn som går igjen hos sine GTX-søsken i ID.-familien. Den særegne støtfangeren foran med de gjenkjennbare kjørelysene, flere paneler i sort høyglans og sorte GTX-emblemer er gjenkjennbare på tvers av modeller.

ID. Buzz GTX leveres som standard i fargen «Cherry red», som er eksklusiv for denne modellvarianten. Bilen kommer også med 20-tommers felger som standard.

Innvendig underbygger mørke toner det sportslige preget, og ID. Buzz GTX kommer eksklusivt med sort taktrekk. GTX-logo i setene, røde kontrastsømmer og GTX-logo på rattet er også på plass.

– Salget starter i løpet av sommeren, og de første bilene vil ankomme andre halvår. Vi gleder oss til et nytt ID. Buzz-tilskudd, sier Matheson.

Firehjulsdrift til varebilene

Volkswagen ID. Buzz Cargo er svært populær, og har etablert seg som Norges mest solgte varebil. I løpet av året vil også denne komme med 4MOTION firehjulsdrift, og salget av denne starter samtidig som ID. Buzz GTX.

– Vi har levert ut over 4.500 ID. Buzz Cargo til norske kunder, og vi ser frem til å kunne tilby også denne med 4MOTION. Bilen vil også få forvarming av batteriet og økt ladehastighet, noe vi vet at norske kunder vil sette pris på, avslutter Matheson.

Volkswagen Nyttekjøretøy selger også fossile biler, og modellutvalget består i tillegg til helelektriske ID. Buzz av Caddy Cargo, Crafter og Amarok. I tillegg kommer Transporter i ny utgave med både dieselmotor og elektrisk drivlinje.

Powered by Labrador CMS