-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Grenseløse Hennesey
For noen er det åpenbart bare å pøse på, hvis du spør etter hestekrefter. Amerikanske Hennessey for eksempel.
Når samtalene kommer inn på selvkjørende biler kan Mercedes-folket lene seg tilbake i stolen og si med en lett blasert mine at «kjære, det hadde da vi i salg allerede for to år siden.»
Når det blir litt Königsegg-aktig prat om 1 hk/kg kan Hennesey-folket like lett nedlatende si at «kjære, der var jo vi for mange år siden»
De satte en salgs uoffisiell verdensrekord, det er mange av dem i denne bransjen, på 435,3 km/t i 2014. Bilen var deres Venom GT med 1200 hester på like mange kilo.
Overkill
Men det var åpenbart ikke nok, for i forkant av årets SEMA har han nok sagt til seg selv at «her må noe gjøres».
Det han gjorde - i tillegg til å ta med seg en 774-hester kompressormatet Mustang kabriolet og en 650-hesters, like mye kompressor der, F 150 - var å bygge en Venom GT opp til 1451 hk ved forholdsvis siviliserte 7.200 omdreininger.
Øker trykket
Resultatet er blant annet 1,17 hk/kg. Og omsatt i drag-tid: litt under 3 sekunder til 100, 160 på 4,4 og 200 mph (322 km/t) på 12,8. De har også simulert en toppfart på 451 km/t før det hele flater ut.
At bilen virkelig sto på SEMA var en overraskelse for de som følger dette eksklusive segmentet nøye. Alle har nemlig (visstnok) ventet på den nye Venom F5, og at det var den som skulle ha en motor i 1400 hk-området.
Den nye bilen kommer den, bekreftet John Hennesey, men siden verken Königsegg eller Bugatti står på stedet hvil, syntes han det var like greit å legge en ny markør med en gang.