-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Hennessey på vei mot 500+
Hennessey er en amerikansk småserie-maker som tidligere i år så 435 km/t på speedometeret. Nå sikter de mot den andre siden av 500.
Amerikanske Hennessey dukker stadig opp på disse sidene våre. For det er noe fascinerende med ned-på-jorden amerikanere som går for akkurat de samme målene som supersofistikerte europeere.
Jeg mener: ta en Lotus Exige og en stor amerikansk 7-liters V-åtter, modifiser begge og kjøp en sekstrinns fra hylla til Ricardo. Og plutselig kan du vise frem oppunder 450 km/t. Ikke akkurat samme drama som en Bugatti Veyron for eksempel, men hele hypen rundt.
Tornado
Nå jobber John Hennessey med en ny modell, F5 skal den hete. Ikke fordi den er mindre enn en Ferrari F12, men – nok en skikkelig Texas-vri – fordi F5 er den sterkeste vindstyrken på Fujita-skalaen. F5 er tornado med hastighet på 450 til 510 km/t.
F5, lover han, skal ende midt i det vinduet.
Mens Venom GT, den som kjørte 435, veide 1200 kg og produserte 1200 hk, kommer den nye til å få en enda bedre vekt/hk-forhold: 1300 kg og 1400 hk. Og vi vil få et karosseri der aerodynamikken er forbedret i forhold til forgjengeren.
John Hennessey snakker om en luftmotstandskoeffisient på 0,4 (den gamle hadde 0,44) som er ganske bra når alle de stabilitets-fremmende elementene er på plass. Skikkelig marktrykk er forholdsvis direkte motsatt av lav luftmotstand.
Drivlinjeoppskriften blir også litt endret, med oppgraderte turboer og intercoolere og innsprøytning, samtidig som han skal hente inn en ny, lettere robotisert, girkasse som korter ned skiftetidene vesentlig.
Fly-inspirert
Den får også noe som høres ganske jagerflyaktig ut: et GPS-basert stabilitets- og traction-system.
Nå ligger sjefen beskjedent lavt i forhold til kommende prestasjoner. Kanskje smart av ham, så lenge drivlinjen fremdeles er under utvikling.
Så han sier at «290 mph. (467 km/t) er innen rekkevidde», og at han regner med at aksen vil bli bedre enn Venomens. Den brukte 13,63 sekunder til 300 km/t eller 14,51 til 200 mph. (322 km/t).
Han sier også at neste rekordforsøk, med den nye bilen, skal skje på Bonneville. Det forrige forsøket skjedde hos NASA, og der fikk de aldri sjans til å kjøre returen, for å få satt en offisiell rekord.
F5 skal være klar neste år, og en begrenset produksjon (rundt 30 eksemplarer) skal starte i 2016. Venom-salget fortsetter – han har igjen 13 av den planlagte 29-bils serien.