-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Fremtiden nærmer seg
Honda er blant dem som har hatt en forsøksflåte med brenselcelle-biler gående i noen år. De planlegger å lansere en produksjonsmodell i 2014.
Honda og Toyota er blant de som snakker mest om brenselceller som fremtidens drivlinje. Bil-redaktøren var nylig i Japan og kjørte Toyotas BC-bil, riktignok i kamuflert utgave, noe du kan lese mer om i Bil nummer 12-2013.
I Los Angeles viser Honda FCEV Concept, et konsept som kan peke ut designretningen for en ny modell som etter planen skal lanseres i USA og Japan i 2015.
Honda hevder at de som første produsent har greid å pakke brenselcellen inn i selve motorrommet, noe som gir mer plass og øker fleksibiliteten med hensyn til hva slags kjøretøy som kan drives av brenselceller i fremtiden.
Sammenlignet med forgjengeren, FCX Clarity, leverer den nye brenselcellen seksti prosent mer energi samtidig som størrelsen er redusert med en tredel.
Den forventes å gi en rekkevidde på nærmere 500 kilometer og kan fylles i løpet av tre minutter under et trykk på 70 MPa.
Konseptbilen har en spennende og futuristisk design hvor aerodynamikk er et viktig virkemiddel. Honda lover god plass for fem personer.
FCEV Concept gir hint om hvilken designretning Honda ser for seg for brenselcellebiler. Selv om den er et konsept, peker den mot en svært realistisk fremtid, sier Tetsuo Iwamura, sjef for Honda i USA.