Honda S2000

Honda S2000 har rukket å bli to år. Det gjør den ikke mindre kapabel. Den er fortsatt en av de råeste i klassen.

Publisert Sist oppdatert

Honda S2000
Honda S2000

Først publisert i BIL 10 - 2001.

De klassiske sportsbiltrekkene med tydelige aner fra amerikansk sportsbiltradisjon gjør at S2000 fortsatt oppleves som ny og moderne. Fronten er umiskjennelig Honda, lav og slank.

Interiøret er i svart skinn. Minimalistisk og elegant, men samtidig frekt. Jeg sitter lavt, og kjørestillingen er perfekt til tross for at rattet ikke kan reguleres. Sportstolene gir støtte der de skal uten at jeg føler meg klemt i hjel, og pedalene er akkurat der jeg vil ha dem. Førerplassen er oversiktelig, og den digitale instrumenteringen er informativ og lettlest. En førerplass til etterfølgelse.

Etter litt tilvenning er også radiobetjeningen på venstre side av rattet brukbar, men den tar mye plass. Den store røde startknappen plassert på samme panel er original, men har ingen praktisk betyding.

En ting irriterte jeg meg imidlertid grønn over. Hvorfor i all verden har Hondas ingeniører plassert knappen til lyktespylerne bakerst på midtkonsollen? Nesten uten unntak ble hele kupeen, meg inkludert, sprutet full av spylervæske når jeg satte den i revers. Da kom jeg nemlig borti spylerknappen med underarmen.

Rå motorkraft
Sexy, er det første jeg tenker på når jeg ser denne bilen. S 2000 er silkemyk eller fresende avhengig av hvordan den behandles, og forvandlingen kommer like plutselig. Toliteren med en litereffekt på hele 120 hk er en totrinnsmotor med et vanvittig skyv. På lave turtall, under 5850 o/min, er motoren alt man kan forvente av en toliters sugemotor i en slik bil.

Når den digitale turtelleren når 6000 omdreininger kommer imidlertid frasparket som på et esel som er i dårlig humør. Hvinet fra 9000(!) omdreininger spiller opp til en symfoni som minner mer om en hissig motorsykkelmotor enn en bilmotor. Herlig!

S2000 er ingen lett bil. Det koster tross alt mye å produsere en slik bil, og derfor er det spart inn noe på materialvalget. Det er bare panseret som er i lettvektsaluminium. Men til tross for litt over 5 kg å dra på pr (vill)hest, lures tankene på vekt bort av det konstante smilet og vinden i håret.

Den tettstegede gearkassen er en fryd i seg selv. Kassen er sekstrinns, og utvekslingen er slik at du slipper å kjøre med alt for høyt turtall på langkjøring på motorvei. Jeg velger å tro Honda når de sier at denne gearkassen ble spesielt utviklet for S2000. Den passer nemlig som hånd i hanske i denne bilen.

Flotte kjøreegenskaper
Man skulle tro at en hissigpropp av en motor som denne skulle være vanskelig å temme, men den gang ei. 50/50 vektfordeling kombinert med 205/55 dekk foran og 225/50 dekk bak gir et overbevisende veigrep. Til tross for at driften er på bakhjulene må jeg provosere mye før bilen slipper helt. Jeg kunne gå mye hardere på i svingene enn førsteinntrykket tilsa, og fjæringskomforten er behagelig også ved daglig bruk. Den elektronisk styrte styreservoen gir god styrefølelse, og en skikkelig kontant styrerespons.

Kalesjen betjenes elektrisk og er oppe og låst på rundt 10 sekunder bare ved å trykke på en knapp og dra til to manuelle låseklips. Det er et stort forbehold. Har du skjult kalesjen med det medfølgende tonnautrekket, må du ut av bilen. Trekket er upraktisk og meget plasskrevende. Det tar over halvparten av bagasjerommet, og undertegnede lot derfor trekket ligge hjemme. Hardtop er ekstrautstyr.

S2000 burde stå høyt på ønskelisten for alle som går med tanker om å anskaffe en fullblods roadster. Motorytelse, kjøreegenskaper og stor vekt på detaljer gjør dette til en bil som utpeker seg i dette segmentet.

HONDA S2000:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Elektronisk styrt innsprøyting og tenningsanlegg, variable ventiltider og ventilåpning. Kompresjon: 11:1. Sylindervolum: 1997 ccm. Boring og slaglengde: 87 x 84 mm. Effekt: 177 kW (240 hk) v/8300 o/min. Dreiemoment: 208 Nm v/7500 o/min.
Transmisjon: Bakhjulsdrift. 6M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS.
Dekk: 205/55VR16 foran, 225/50VR16 bak.
Mål: Lengde: 413,5 cm. Bredde: 175,0 cm. Høyde: 128,5 cm. Akselavst.: 240,5 cm. Sporvidde f/b: 147,0/151,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1320 kg. Tillatt totalvekt: 1535 kg.
Bagasjerom: 143 liter (VDA).
Tankvolum: 50 liter.
Aks. 0 - 100: 6,2 sek
Toppfart: 241 km/t
Forbruk bykjøring: 1,32 l/mil
Forbruk landevei: 0,79 l/mil
Forbruk snitt: 0,99 l/mil
Pris: kr. 549.500,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS