Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7
Felino cB7

Høytrykk fra Canada

Justin Bieber og Lønnetre er to automatiske canadiske assosiasjoner. Nå skal du få en tredje: Felino cB7.

Publisert Sist oppdatert

Merkelig hvordan ting bundler seg. Jeg tror aldri jeg har skrevet om kanadiske biler før, bortsett fra hvis det var snakk om amerikanske biler som av helt spesielle grunner ble produsert over elven fra Detroit, på Canada-siden.

Og nå er jeg på min andre innfødte kanadier på like mange uker!

Først var det altså Magnum, lett og kompakt og bygget av en som hjalp Gilles Villeneuve med å starte sin fantastiske karriere.

Gammelt navn
Og nå er det Felino. Den debuterte for måpende tilskuere på årets bilutstilling i Quebec, den har åpenbare badass Batmobile-kvaliteter, men det er kjente folk som står bak, og de mener helt klart alvor.

Blant annet når de sier at den skal til Europa neste år.

Felino er visstnok et gammelt navn i sjangeren. I ti år har selskapet, under ledelse av en lokal racerstjerne som heter Antoine Bessette, arrangert events, først og fremst trackdays og kjappkjøring med ganske skarpe biler.

Etter noen år var ikke dette nok, og de siste fire årene har han og hans folk også jobbet med å bygge en egen bil. Dette er resultatet.

Ikke spør meg om hvorfor det heter Felino, ikke om cB7 heller, men dersom du spør om design, så vil jeg nok påstå at deler av inspirasjonen kommer fra BMW. Så ekstrem cab-backwards har vi vel ikke sett på denne siden av Z3 Coupé, 1995 (heia Z3 Joji Nagashima).

Mener alvor
Med så feite hjulkasser, så mange luftåpninger og så aggressiv holdning (pluss en åpenbar mangel på sidespeil – erstattet av kamera) behøver vi vel nesten ikke nevne spesifikasjoner. Det er åpenbart at dette er Alvor.

Men det blir enda mer alvor når jeg snakker om masse karbon i karosseriet, en ramme av kullfiberforsterket kunststoff, en vekt på 1135 kg og ekstremt kompakte mål (419 x 193 x 114 cm på en akselavstand som måler 245 cm).

Og vi kan legge til fullt justerbar opphengning, skiver på 355 millimeter, 6 stempler foran, 4 bak og dekk som måler 245/40R18 og 315/30R18.

(Hvorfor den forskjellen når vektfordelingen skal være 50/50, skjønner jeg imidlertid ikke helt)

Motoren er en solid kjenning, GMs 6,2-liter – akkurat nå på 525 hk. Med andre ord Corvette. 6-trinns manuell eller klikk-klakk kasse.

Flere alternativer
Og det hyggelige er at akkurat den samme innpakningen, og den samme dynamiske ryggraden vil også kunne utstyres med mer beskjedne 4- eller 6-sylindrede motorer når produksjonen kommer i gang. Det MÅ ikke være V8 for å ha det moro.

Slik det er nå blir det ikke sagt et ord om prestasjoner. Men det sier seg selv at de blir seriøse.

Vi har heller ikke fått lov til å titte inn på kontorplassen. Men jeg regner med at det har ikke vært designet noe av interesse der inne ennå. Den bilen som for tiden triller rundt er en rå utviklingsmaskin der lekker Alcantara ikke akkurat er prioritert.

Men Besette sier at han har en target-pris på litt under 100.000 dollar for denne. Det burde kunne få potensielle interessenter til å utsette det planlagte kjøpet av noe helt annet, et års tid. Til de får se hva dette i virkeligheten er.

Slik det hele ser ut, kan vi i hvert fall garantere det bæddeste i gata. Uansett hvordan den går.

Powered by Labrador CMS