-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Hyundai i30 stasjonsvogn på veien
Hyundai har lansert tredje generasjon av sin mest europeiske modell, i30. Har bilen det som skal til for å hevde seg i et ekstremt tøft segment?
i30 er Hyundais utfordrer i det ekstremt konkurranseutsatte C-segmentet, også omtalt som Golf-klassen eller kompaktklassen. Modellen er designet i Europa og kjøreegenskapene tilpasset europeisk smak. Bilen produseres også lokalt ved Hyundais moderne anlegg i Nosovice i Tsjekkia.
Vi har allerede kjørt femdørs-utgaven av nye i30, så denne gangen konsentrerer vi oss om stasjonsvognen som tradisjonelt har utgjort rundt halvparten av i30-salget.
Interiør
Bilen har et tiltalende interiør som gir en god kvalitetsfølelse og fremstår som moderne og fremtidsrettet. Setene har litt korte sitteputer, men sidestøtten er god.
Innstillingsmulighetene av sete og ratt er gode slik at det er enkelt å finne ideell sittestilling. Rattet er passe tykt og skinnkledd, og herfra foretas de fleste innstillinger via knapper og hendler.
Infotainment-systemet inneholder en 8 tommer stor skjerm plassert øverst på dashbordet og kommuniserer med telefonen din via Apple CarPlay eller Android Audio.
Har du en telefon som tillater induksjonslading (Qi-standard), er det bare å legge den på midtkonsollen mellom setene.
Motor / drivverk?
Nye i30 tilbys med flere alternative motorer for både bensin og diesel, men Hyundai Norge har valgt å gjøre det enkelt med hensyn til drivlinjer til i30 stasjonsvogn.
De satser kun på en 1,4-liters turbo bensinmotor med 140 hester i kombinasjon med 7-trinns dobbel clutch automatgirkasse og et høyt utstyrsnivå. Denne drivlinjen kler bilen meget bra.
Hyundai gir ingen informasjon om alternative drivlinjer til i30, men på generell basis har de lovet 14 nye «eco-modeller» innen 2020, inkludert hybrid, ladbar hybrid og rene elbiler. Sannsynligheten er stor for at i30 blir en av modellene som på sikt omfattes av dette.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Det er primært på to områder i30 stasjonsvogn skiller seg fra konkurrentene – når det gjelder plass og utstyr. Selvsagt vil en del også trekke frem design som en av bilens sterke sider, men det blir jo subjektivt.
Med hensyn til plass i bagasjerommet er den omtrent på nivå med de største i klassen, Skoda Octavia og Volkswagen Golf. Mot disse kan i30 trolig hevde seg med et høyt utstyrsnivå. Når det gjelder utstyr er Astra en reell utfordrer, men den kommer til kort med hensyn til bagasjerom (se sammenligning lengre ned på siden).
Hvordan er den å kjøre?
Bilen er godt støydempet og komfortabel på veien. Med aktiv filholder og adaptiv cruise-kontroll følger den trafikken uten særlig inngrep fra sjåførens side på motorvei og godt merket landevei.
Komfort er mer vektlagt enn sportslige egenskaper, men bilen har også en Drive Mode-velger hvor du kan velge mellom Auto, Eco og Sport som påvirker girskift og gassrespons.
Hvem passer den for?
Hyundai i30 stasjonsvogn er en velegnet familiebil grunnet meget god plassutnyttelse og høy grad av komfort.
Den norske importøren har valgt å satse på et høyt utstyrsnivå (Pluss-pakke) som blant annet innbefatter automatisk nødbrems, automatisk filholder, adaptiv cruise-kontroll, varme i ratt og full LED med automatisk fjernlys. Pristillegget for stasjonsvogn er kun 7000 kroner sammenlignet med 5-dørsutgaven.
Konkurrenter?
Det fins rundt regnet 50 modeller i det såkalte C-segmentet, eller kompaktklassen, men kun et fåtall av disse tilbyr stasjonsvogn.
Vi har laget en tabell med mål og salgstall for det vi anser som de nærmeste konkurrentene slik at du selv kan sammenligne.
Antall er basert på registreringstall fra OFV per 30/6-2017
Dette liker vi:
Tiltalende design, god plass, nøytrale kjøreegenskaper, mye utstyr
Dette liker vi ikke:
Startprisen kan virke høy sammenlignet med rimeligste alternativer fra konkurrentene, men Hyundai har inkludert utstyr du må betale mye ekstra for om du for eksempel velger en Golf.
Motor: | 4-syl. turbo bensinmotor, 1353 ccm |
Effekt: | 103 kW (140 hk) v/4000 o/min. |
Dreiemoment: | 242 Nm v/1500 o/min. |
Mål LxBxH: | 459 x 180 x 147 cm |
Akselavstand: | 265,0 cm |
Bakkeklaring: | 140 mm |
Egenvekt m/fører: | 1369 kg |
Tillatt totalvekt: | 1880 kg |
Maks hengervekt: | 1400 kg |
Bagasjerom: | 602-1650 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 9,5 sek. |
Toppfart: | 203 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,55 l/mil |
CO2: | 129 g/km |
Pris fra: | kr 317.000 (Plusspakke) |
Pris som prøvekjørt: | kr 352.900 (Teknikkpakke, metallic) |
Tekst | VW | Toyota | Opel | Hyundai | Skoda | Ford |
Lengde | 456 | 459 | 470 | 459 | 465 | 455 |
Bredde | 179 | 176 | 187 | 180 | 181 | 182 |
Høyde | 148 | 148 | 149 | 147 | 146 | 150 |
Akselavstand | 263 | 260 | 266 | 265 | 268 | 264 |
Bagasjerom (l) | 605 | 530 | 540 | 602 | 610 | 490 |
Bagasje max | 1620 | 1658 | 1630 | 1650 | 1740 | 1516 |
Ant. 2017/1 | ||||||
Stasjonsvogn | 761 | 907 | 403 | - | 1901 | 301 |
Modell total | 5375 | 1799 | 619 | - | 1953 | 630 |