-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kompakt og gjerrig
Hyundai i30 har vi tidligere beskrevet som en moderne bil med respektable kjøreegenskaper og komfort fullt på høyde med konkurrentene. Når nå stasjonsvognen, som Hyundai kaller CW (Crossover Wagon), er på markedet, er vi litt mer tilbakeholdne med superlativene.


Hyundai i30 CW
Først publisert i Bil 7 - 2008.
En ting er at bagasjerommet, som er så viktig på en stasjonsvogn, er mer beskjedent enn hos de fleste konkurrentene. Med 415 liter er det for eksempel over 100 liter mindre enn i både Kia Ceed SW og Golf stasjonsvogn. En nyttelast på 511 kg er imidlertid meget respektabelt for i30 CW.
Følsom for underlag
En annen ting er at støynivået er høyere enn da vi kjørte bilen i test på piggfrie vinterdekk i vinter. Denne gang står bilen på Hankook Ultimo-dekk i dimensjon 205/55 R16 (som er standarddimensjon for Premiumversjonen). Det er romlestøy, spesielt på slitt asfalt, som trekker ned inntrykket.
Vi setter oss inn i et førermiljø som gir god kvalitetsfølelse samtidig som det er enkelt og oversiktlig, det gjelder både instrumentene og dashbordet. Setene gir ikke fullkommen komfort, selv om de har gode reguleringsmuligheter. Sitteputene er i korteste laget, og sidestøtten kunne vært bedre både i rygg og sittepute. Sidestøtten for høyrebenet er ikke den beste på grunn av midtkonsollens utforming.
Gjerrig motor
Motoren er både ganske kvikk og imponerende gjerrig – og nå er dieselmotoren utstyrt med partikkelfilter (DPF). Dreiemomentet ved turtall rundt 2000 o/min er imponerende. Styringen byr på akseptabel styrerespons, men den er ikke utpreget kontant. På utstyrssiden må vi peke på at bilen mangler lyktespylere.
Hyundai i30 CW er altså overraskende ulik fetteren Kia Ceed SW, ikke minst når vi snakker om volumet i lasterommet.
Hyundai i30 CW 1.6 GLS Premium:
Motor: 4-syl, diesel, 1582 ccm.
Effekt: 115 hk v/4000 o/min, 255 Nm v/2000 o/min.
LxBxH: 4,48 x 1,78 x 1,57 m. Akselavstand: 2,70 m.
Egenvekt m/fører: 1409 kg.
0–100 km/t: 11,9 sek.
Toppfart: 188 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,49 l/mil.
CO2: 128 g/km.
Pris: 261.950.
Konkurrenter: Volkswagen Golf st.v., Peugeot 308 SW, Kia Ceed SW.