-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Kompakt og gjerrig
Hyundai i30 har vi tidligere beskrevet som en moderne bil med respektable kjøreegenskaper og komfort fullt på høyde med konkurrentene. Når nå stasjonsvognen, som Hyundai kaller CW (Crossover Wagon), er på markedet, er vi litt mer tilbakeholdne med superlativene.


Hyundai i30 CW
Først publisert i Bil 7 - 2008.
En ting er at bagasjerommet, som er så viktig på en stasjonsvogn, er mer beskjedent enn hos de fleste konkurrentene. Med 415 liter er det for eksempel over 100 liter mindre enn i både Kia Ceed SW og Golf stasjonsvogn. En nyttelast på 511 kg er imidlertid meget respektabelt for i30 CW.
Følsom for underlag
En annen ting er at støynivået er høyere enn da vi kjørte bilen i test på piggfrie vinterdekk i vinter. Denne gang står bilen på Hankook Ultimo-dekk i dimensjon 205/55 R16 (som er standarddimensjon for Premiumversjonen). Det er romlestøy, spesielt på slitt asfalt, som trekker ned inntrykket.
Vi setter oss inn i et førermiljø som gir god kvalitetsfølelse samtidig som det er enkelt og oversiktlig, det gjelder både instrumentene og dashbordet. Setene gir ikke fullkommen komfort, selv om de har gode reguleringsmuligheter. Sitteputene er i korteste laget, og sidestøtten kunne vært bedre både i rygg og sittepute. Sidestøtten for høyrebenet er ikke den beste på grunn av midtkonsollens utforming.
Gjerrig motor
Motoren er både ganske kvikk og imponerende gjerrig – og nå er dieselmotoren utstyrt med partikkelfilter (DPF). Dreiemomentet ved turtall rundt 2000 o/min er imponerende. Styringen byr på akseptabel styrerespons, men den er ikke utpreget kontant. På utstyrssiden må vi peke på at bilen mangler lyktespylere.
Hyundai i30 CW er altså overraskende ulik fetteren Kia Ceed SW, ikke minst når vi snakker om volumet i lasterommet.
Hyundai i30 CW 1.6 GLS Premium:
Motor: 4-syl, diesel, 1582 ccm.
Effekt: 115 hk v/4000 o/min, 255 Nm v/2000 o/min.
LxBxH: 4,48 x 1,78 x 1,57 m. Akselavstand: 2,70 m.
Egenvekt m/fører: 1409 kg.
0–100 km/t: 11,9 sek.
Toppfart: 188 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,49 l/mil.
CO2: 128 g/km.
Pris: 261.950.
Konkurrenter: Volkswagen Golf st.v., Peugeot 308 SW, Kia Ceed SW.