-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Smør og brød fra Hyundai
Mens Kia dro til Slovakia for å få laget sin nye Golf-utfordrer, drar Hyundai over grensen til Tsjekkia. Nykommeren skal sørge for at Hyundai spiser markedsandeler i et tøft beite.
Først publisert i Bil 10-2007.
Det er det største segmentet i Europa Hyundai nå kaster seg inn i, og med sin i30 tar de utfordringen på alvor. Her utfordres biler som Golf, Auris og 307, og vårt første møte med i30 samt litt erfaring med tvillingmodellen, Kia Ceed, antyder at de koreanske har god grunn til optimisme.
Selv om Ceed og i30 deler det meste av komponenter og drivlinjer, sender bilene ut forskjellige signaler. Kia står for noe traust og trygt mens Hyundai legger lista høyt hva angår konkurrenter for å appellere til en yngre kundegruppe.
Fronten gir assosiasjoner til Opel eller Toyota mens det ikke er tvil om hvem som har gitt inspirasjon til hekken, eller betegnelsen for den saks skyld. Her oser det bayersk prestisje.
Benchmarking
Mye av det du ikke ser er skapt etter grundig analyse av konkurrentene. Ved å skru fra hverandre og studere en rekke modeller i dybden, har man kommet frem til et godt kompromiss for kost/kvalitet. Og koreanerne skjemmes ikke over sine kopieringskunster.
i30 kjører som du forventer at en bil i Golf-klassen skal gjøre, og den er godt støydempet så lenge du ikke velger for fete felger og lav dekkprofil. Bilen har et chassis som byr på et kompromiss mellom sport og komfort – sistnevnte er i følge Hyundai mer vektlagt på deres modell enn på Ceed. Det samme gjelder for styringen. Motorene er de samme for begge modellene – attraktive varianter for både diesel og bensin.
Bilene gir inntrykk av å være godt sammenskrudd, og interiøret er praktisk med nyttige detaljer og smarte smårom. Her finner du bl.a. kontakter så du enkelt plugger din MP3 eller iPod til bilens lydanlegg.
Hyundai varter opp med både bensin- og dieselmotorer med inntil to liters slagvolum. Men de største motorene droppes av den norske importøren som har størst tro på dieselmodellen 1,6D - 90 hk Comfort til kr 216.950. Blant bensinvariantene antas det at 1,4 - 105 hk Comfort til kr 206.950 blir mest populær.
Vi kjørte både bensin- og dieselmodeller på 1,6 liter / 115 hk. Begge har kurante motorer for klassen, men dieselvarianten er den som kommer nærmest betegnelsen sportslig.
Under Kia
Hyundai forklarer at de har lagt sine priser litt under Kia - normalt er det omvendt mellom de to merkene. Årsaken er at Kia gir 5 års garanti på bil og 7 år på drivlinjer mens Hyundai, som de fleste av sine konkurrenter, opererer med 3 år. Til Hyundais fordel teller et godt etablert forhandlerkorps på 73 medlemmer med 15 års erfaring fra Hyundai og, for de flestes vedkommende, enda lenger fartstid med Mazda.
Frem til 2009 vil i30 komme fra Korea, også stasjonsvogna som er på plass våren 2008. I løpet av inneværende år er målet å selge 700 biler i Norge, og PR-sjef Stian Thrane tror de fleste norske kunder går for en modell med dieselmotor.
På sikt blir i30 en viktig brikke for å bringe merket opp på et årlig salgsvolum på 4000 biler. Lykkes de med det, kan de bli blant de ti største.
Fakta om Hyundai i30 1,6D 90 hk Comfort: