-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Smør og brød fra Hyundai
Mens Kia dro til Slovakia for å få laget sin nye Golf-utfordrer, drar Hyundai over grensen til Tsjekkia. Nykommeren skal sørge for at Hyundai spiser markedsandeler i et tøft beite.
Først publisert i Bil 10-2007.
Det er det største segmentet i Europa Hyundai nå kaster seg inn i, og med sin i30 tar de utfordringen på alvor. Her utfordres biler som Golf, Auris og 307, og vårt første møte med i30 samt litt erfaring med tvillingmodellen, Kia Ceed, antyder at de koreanske har god grunn til optimisme.
Selv om Ceed og i30 deler det meste av komponenter og drivlinjer, sender bilene ut forskjellige signaler. Kia står for noe traust og trygt mens Hyundai legger lista høyt hva angår konkurrenter for å appellere til en yngre kundegruppe.
Fronten gir assosiasjoner til Opel eller Toyota mens det ikke er tvil om hvem som har gitt inspirasjon til hekken, eller betegnelsen for den saks skyld. Her oser det bayersk prestisje.
Benchmarking
Mye av det du ikke ser er skapt etter grundig analyse av konkurrentene. Ved å skru fra hverandre og studere en rekke modeller i dybden, har man kommet frem til et godt kompromiss for kost/kvalitet. Og koreanerne skjemmes ikke over sine kopieringskunster.
i30 kjører som du forventer at en bil i Golf-klassen skal gjøre, og den er godt støydempet så lenge du ikke velger for fete felger og lav dekkprofil. Bilen har et chassis som byr på et kompromiss mellom sport og komfort – sistnevnte er i følge Hyundai mer vektlagt på deres modell enn på Ceed. Det samme gjelder for styringen. Motorene er de samme for begge modellene – attraktive varianter for både diesel og bensin.
Bilene gir inntrykk av å være godt sammenskrudd, og interiøret er praktisk med nyttige detaljer og smarte smårom. Her finner du bl.a. kontakter så du enkelt plugger din MP3 eller iPod til bilens lydanlegg.
Hyundai varter opp med både bensin- og dieselmotorer med inntil to liters slagvolum. Men de største motorene droppes av den norske importøren som har størst tro på dieselmodellen 1,6D - 90 hk Comfort til kr 216.950. Blant bensinvariantene antas det at 1,4 - 105 hk Comfort til kr 206.950 blir mest populær.
Vi kjørte både bensin- og dieselmodeller på 1,6 liter / 115 hk. Begge har kurante motorer for klassen, men dieselvarianten er den som kommer nærmest betegnelsen sportslig.
Under Kia
Hyundai forklarer at de har lagt sine priser litt under Kia - normalt er det omvendt mellom de to merkene. Årsaken er at Kia gir 5 års garanti på bil og 7 år på drivlinjer mens Hyundai, som de fleste av sine konkurrenter, opererer med 3 år. Til Hyundais fordel teller et godt etablert forhandlerkorps på 73 medlemmer med 15 års erfaring fra Hyundai og, for de flestes vedkommende, enda lenger fartstid med Mazda.
Frem til 2009 vil i30 komme fra Korea, også stasjonsvogna som er på plass våren 2008. I løpet av inneværende år er målet å selge 700 biler i Norge, og PR-sjef Stian Thrane tror de fleste norske kunder går for en modell med dieselmotor.
På sikt blir i30 en viktig brikke for å bringe merket opp på et årlig salgsvolum på 4000 biler. Lykkes de med det, kan de bli blant de ti største.
Fakta om Hyundai i30 1,6D 90 hk Comfort: