Oppgradert Ioniq 5 betyr mer komfort og litt bedre rekkevidde. (Foto: Øivind Skar)

PRØVEKJØRT: Hyundai Ioniq 5 Long Range RWD

Flere km – mer komfort

Den beste forbedringen på Hyundai Ioniq 5 kan ikke sees, men føles: smarte dempere som gir merkbart bedre komfort. Så er rekkevidden økt litt.

Publisert Sist oppdatert

For å gi dem et sportslig preg og fremkalle et snev av kjøreglede på veier som ikke er strukket med linjal, er mange rimelige og middels prisede elbiler svært fast satt opp, nærmest så det slår i bilen i møte med dårlig vei, brolegging etter trikkeskinner. Problemet kan løses, men det koster ekstra i form av mer avansert fjæring/demping, eksempelvis med luftfjæring som mange dyrere elbiler gjerne leveres med.

Mellomløsningen innenfor kompromissets muligheter består i adaptive dempere som tilpasser seg forholdene. Særlig på dårlig vei forbedres komforten betydelig.

Det er slike dempere, Hyundai kaller det smarte frekvensdempere, Ioniq 5 nå er utstyrt med etter en lettere oppgradering. Oppsettet gjør det mulig å velge mellom sport, normal, eco og snø. Det siste er viktig på en tohjulsdrevet bil for å minimere hjulspinn i bakker når været ikke viser seg fra den trivelige siden.

Mer batterikapasitet

Oppgraderingen inkluderer også økt batterikapasitet fra 72,6 til 77,4 kWt. Det betyr igjen bedre rekkevidde og bringer Ioniq 5 med kun bakhjulsdrift inn i 500 kilometer-klubben. Riktignok er den med 507 WLTP-oppgitte kilometer bare så vidt innenfor, og i praksis kan du i norsk klima trekke fra rundt 25 prosent, men enhver forbedring av rekkevidden regnes som et pluss. I testen endte vi på 366 km i gjennomsnitt, men det inkluderte i hvert tilfelle nullføre og et par kaldstarter som alltid stjeler betydelig rekkevidde.

Ioniq 5 bygges også med en mindre batteripakke, men denne tas ikke til landet på grunn av for liten prisforskjell og derfor så godt som null interesse.

800 volt teknologi

Ved lanseringen i 2021 var forventningene til Ioniq 5 betydelige. Det hadde Hyundai bidratt tungt til ved å selge inn Ioniq 5 som første folkebil med 800 volt teknologi som åpnet for lynrask lading med inntil 220 kW ladefart når batteriet først optimaliseres for lading.

Jeg er ikke den første som klager over at ladefarten ikke er i nærheten av den oppgitte etter oppgraderingen, og i hvert fall ikke om batteriet ikke forvarmes, hvilket også stjeler rekkevidde. Jeg kjørte rett til ladestasjon etter først å ha tappet batteriet ned til 10 prosent av tilgjengelig energi og kom aldri over 104 kW.

Hyundai oppgir at under optimale forhold tar det 18 minutter å lade fra 10 til 80 prosent, i test tok det akkurat 40 min. Nå er ikke det ille, for den lange kaffekoppen gir i det minste 250 til 300 km ny rekkevidde, og de fleste har sjelden bruk for så mye ekstra strøm langs landeveien.

Snart registrert 10.000

Ioniq 5 ble umiddelbar suksess for Hyundai i Norge og nærmer seg 10.000 registrerte biler etter snaut to år når bruktimport som utgjør godt under 10 prosent av volumet inkluderes, alt ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

I fjor utgjorde Ioniq 5 hele 56 prosent av Hyundais samlede nybilvolum på 9.044 enheter.

Nytt i 2023 fra Hyundai er Ioniq 6, en sedanmodell bygd over samme tekniske lest som Ioniq 5, med unntak av den forbedrede dempingen.

Men uansett hvor tøff nye Ionig 6 framstår som, når den ikke 5-eren til skjermkanten i komfort og praktiske løsninger. Og til komfortelementet hører høyere sittestilling som gjør det enklere å stige inn og ut av bilen. I tillegg har Ioniq 5 fothvilere a la business-klasse på fly på begge forstolene som er kjekke å ha om man vi ta en liten blund mens bilen lader. Alle Ioniq 5 har kjøling i setene og varme i rattet.

Lang akselavstand = mye plass

Oppgraderingen inkluderer også økt batterikapasitet fra 72,6 til 77,4 kWt. Det betyr igjen bedre rekkevidde og bringer Ioniq 5 med kun bakhjulsdrift inn i 500 kilometer-klubben

Kompaktformatdesignet gjør at Ioniq 5 ikke ser spesielt stor ut på avstand. Men det optiske bedrar. Med 3,00 meter akselavstand og høyde på 1,61 meter er bilen på ingen måte liten, og det merkes i baksetet hvor man sitter høyt og har nærmest orkesterplass framover. Det regulerbare baksetet får pluss i boka.

Pluss blir det for blindsonevarslingen som videobilder i instrumentene, i venstre instrument for venstre siden av bilen, og høyre instrument for høyre side. Bedre kan ikke varslingen gjøres. Pluss også for retardasjonsmulighet i fire trinn hvor det fjerde – i-pedal – stopper bilen helt.

Førersetet glir bakover når man skal ut av bilen, om ikke funksjonen slås av. Og Ioniq 5 leveres med et av det største hanskerommet jeg har sett på lenge, det vil si en stor skuff som trekkes ut.

Hyundai har dessuten klart å senke dekkstrøynivået inne i bilen til en av de stilleste i klassen. Og er parkeringsplassen trang, så kan du parkere bilen med nøkkelen.

Glemt bakrutepusseren?

Hvorfor Hyundai ikke har utstyrt Ioniq 5 med bakrutepusser må være fordi designere ikke liker slike pussere, og kan ikke forklares med fornuft. Det ryktes at den snart kommer på plass, og la oss håpe det, for i dårlig vær skal man ikke kjøre langt før sikten bakover nærmer seg null.

Ioniq 5 ble umiddelbar suksess for Hyundai i Norge og nærmer seg 10.000 registrerte biler etter snaut to år

Jeg skulle ønske Hyundai hadde forbedret svingdiameteren. Lang akselavstand forklarer de 12 meterne bilen trenger for å snu. Det er i overkant mye.

4x4 for 40.000 kroner

Å velge bakhjulsdrift og 228 hk motorkraft framfor firehjulsdrift og 325 hk betyr 40.000 sparte kroner og 26 km bedre rekkevidde. 228 hk tar Ioniq 5 til 100 på 7,3 sekunder, og hvem trenger mer kraft i hverdagen? Men 40.000 kroner for firehjulsdrift er trolig vel anvendte penger på vinterlige hverdager og den dagen bilen byttes inn.

Så står prisen igjen. 520.900 kroner for en tohjulsdrevet bil med masse utstyr, men 89.000 kroner dyrere enn Tesla Model Y og fortsatt litt høyere pris enn samme Tesla med 4x4, som har bedre rekkevidde enn Ioniq 5 og vesentlig bedre ladeinfrastruktur. Dette blir ikke lett.

OPPSUMMERT

Flott familiebil med forbedret komfort og litt bedre rekkevidde, men har prisutfordringer målt mot klassebestselger Tesla Model Y.

Hyundai Ioniq 5

Pris fraKr. 514 000
Pris testbilKr. 520 900
MotortypeElektrisk
Motor bak228 hk/350 Nm
Batteri77,4 kWt
Lading DC/AC220/11 kW
Drivlinje1A, bakhjulsdrift
0-100 km/t7,3 sekunder
Toppfart185 km/t
CO2/NOx0 g/km
Strømforbruk (oppgitt/test)17/18,4 kWt
Rekkevidde (WLTP)/test507/362 km km
Dimensjoner (L/B/H)464/189/161 cm
Akselavstand300 cm
Bilvekt1 998 kg
Nyttelast377 kg
Bakkeklaring16,0 cm
Tilhengervekt1 600 kg
Bagasjerom foran57 liter
Bagasjerom bak527 - 1 587 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/200 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAP5 stjerner (2021)
Kilde: Produsent/OFV

Oppgradert Ioniq 5 betyr mer komfort og litt bedre rekkevidde. (Foto: Øivind Skar)
Oppgradert Ioniq 5 betyr mer komfort og litt bedre rekkevidde. (Foto: Øivind Skar)
Oppgradert Ioniq 5 betyr mer komfort og litt bedre rekkevidde. (Foto: Øivind Skar)
Du er aldri i tvil om hvilken bil som ligger bak når denne grillen dukker opp i speilet. (Foto: Øivind Skar)
Ioniq 5 kan nå trekke 1600 kg. (Foto: Øivind Skar)
Skiller seg fra alle andre Hyundai. (Foto: Øivind Skar)
Veldig få endringer i interiøret. (Foto: Øivind Skar)
I dette baksetet er det godt å sitte. (Foto: Øivind Skar)
Baksetepassasjerene kan flytte passasjersetet foran framover. (Foto: Øivind Skar)
Lettlest info på to skjermer bygd sammen i en enhet. (Foto: Øivind Skar)
Ioniq 5 har fothvilere og diger oppbevaringsskuff. (Foto: Øivind Skar)
Litt spesiell girvelger. (Foto: Øivind Skar)
Blindsonevarsling i instrumentene. (Foto: Øivind Skar)
Instrumentskjerm med flere grafikkvalg. (Foto: Øivind Skar)
God kameraoppløsning. (Foto: Øivind Skar)
Kjekt med 57 liter stor frunk. (Foto: Øivind Skar)
Materialer som er gode å ta på. (Foto: Øivind Skar)
Kjøreprogramvelgeren. (Foto: Øivind Skar)
Kjøreprogramvelgeren. (Foto: Øivind Skar)
Takk og pris for eget klimapanel. (Foto: Øivind Skar)
Retardasjon i tre nivåer + i-pedal som stopper bilen. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS