-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
Ioniq 5 på steroider
Hyundais N-divisjon er snart klar med sin versjon av Ioniq 5. Her er den på testtur i sin nye kamuflasje.
Ioniq 5 har fått en meget positiv mottakelse i det norske markedet. Siden de første bilene kom til landet for et snaut år siden er det ifølge OFV registrert 5124 nye Ioniq 5 på norske skilter, hvilket gjør den til merkets mest solgte modell i perioden.
Les vår prøvekjøring av Ioniq 5
Trolig kunne antallet vært vesentlig høyere om leveringssituasjonen hadde vært bedre. Importøren oppgir ikke hvor mange som står på ventelisten, men produkt- og PR-sjef Øyvind Knudsen sier følgende:
– Vi har stadig veldig høy ordreinngang på IONIQ 5, men leverer heldigvis også ut biler i godt tempo. Avhengig av farge og utstyrsvalg er leveringstiden rundt et halvt år, men dette vil alltid kunne variere noe.
Syv av ti kunder har valgt toppmodellen med firehjulsdrift og maks effekt på 325 hestekrefter. Men når modellen på disse bildene lanseres får kundene ytterligere et alternativ å forholde seg til.
Dette er nemlig Ioniq 5 N, og N hos Hyundai tilsvarer M hos BMW og AMG hos Mercedes – de som leverer biler med de heftigste ytelsene.
Du ser tydelig at bilen ligger nærmere bakken enn en ordinær Ioniq 5 og den har i tillegg et stivere chassis og mer markante skjermbuer. Du kan også se at bremseskivene er kraftigere dimensjonert.
Innendørs skiller den seg ut med sportsseter for de to som sitter foran.
Regn med at drivlinjen minst tilsvarer den som sitter i toppmodellen Kia EV6 GT, og da snakker vi 585 hestekrefter og maks dreiemoment på 740 newtonmeter.
Største batteripakke Hyundai har tilbudt så langt er på 77,4 kWt som i Kia-modellen gir en rekkevidde på inntil 400 kilometer. Maks ladefart på 240 kW gjør at du lader batteriene mens du inntar en kjapp lunsj.
Hvilke forventninger har Hyundai Norge til den nye modellen?
– Vi har ingen bekreftede detaljer om en N-utgave fra fabrikken, men det er ingen tvil om at det fremstår som et meget spennende tilskudd, svarer Knudsen.