Hyundai 45 ConeptFoto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Hyundai 45 Conept
Foto: Stefan Baldauf / Guido ten Brink
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EVFoto: S. Baldauf / SB-Medien©
Hyundai 45 EV
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

Nok en elbil fra Hyundai

De er allerede godt representert med to volumselgere i Norge, men Hyundai har flere elbiler under utvikling.

Publisert Sist oppdatert

Det er mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk er at Hyundai / Kia er mye raskere enn resten av bilbransjen til å reagere på taktomskifter. Og så har de godt breddesyn siden de ser både mot Japan og mot Europa (og USA).

Begge merkene har flere hybridmodeller i programmet, både med og uten stikkontakt, og de har et godt utvalg av elbiler.

Riktig nok slet den norske Kia-importøren med å skaffe biler nok i fjor, men nå hevder de problemet skal være løst. En viktig årsak til dette er nok de strenge CO2-kvotene fra årsskiftet, og at salg i Norge teller med i disse.

Hvis vi ser på registreringsstatistikken for elbiler i 2019 er Hyundai nummer fire etter Tesla, Volkswagen og Nissan mens Kia er nummer ni. Hyundai-salget fordelte seg ganske jevnt på Kona (53 %) og Ioniq.

På bilutstillingen i Frankfurt sist høst viste Hyundai et elbil-konsept med betegnelse 45 Concept – denne historien bør du lese – og nå har våre fotografer i Nord-Sverige avbildet en sterkt kamuflert prototyp som viser at produksjonsmodellen vil ligge tett opp til konseptet.

Bakgrunnen for 45-tallet var at avdukingen fant sted 45 år etter et annet konsept ble vist på bilutstillingen i Torino – nemlig den Giugiaro-designede Pony Coupé som gikk i produksjon et år senere og ble en meget viktig modell for et ekspansivt bilkonsern.

Nå har jo Hyundai benyttet mer navn enn nummer i sine betegnelser de siste årene, så kanskje de vekker Pony-betegnelsen til live igjen? Eller kommer opp med noe helt nytt.

Den kommende modellen debuterer på en nyutviklet plattform som er designet for rene elbiler – tilsvarende løsningen Volkswagen har gjort med sin MEB-arkitektur. Søstermerkene Kia og Genesis vil utvikle egne modeller basert på samme plattform.

Foreløpig har vi ingen detaljer, men med en dedikert plattform bør det bli enklere å tilpasse batteripakker og kanskje tilby en eller to elmotorer slik at man kan variere mellom drift på to og fire hjul.

Powered by Labrador CMS