-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Nok en elbil fra Hyundai
De er allerede godt representert med to volumselgere i Norge, men Hyundai har flere elbiler under utvikling.
Det er mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk er at Hyundai / Kia er mye raskere enn resten av bilbransjen til å reagere på taktomskifter. Og så har de godt breddesyn siden de ser både mot Japan og mot Europa (og USA).
Begge merkene har flere hybridmodeller i programmet, både med og uten stikkontakt, og de har et godt utvalg av elbiler.
Riktig nok slet den norske Kia-importøren med å skaffe biler nok i fjor, men nå hevder de problemet skal være løst. En viktig årsak til dette er nok de strenge CO2-kvotene fra årsskiftet, og at salg i Norge teller med i disse.
Hvis vi ser på registreringsstatistikken for elbiler i 2019 er Hyundai nummer fire etter Tesla, Volkswagen og Nissan mens Kia er nummer ni. Hyundai-salget fordelte seg ganske jevnt på Kona (53 %) og Ioniq.
På bilutstillingen i Frankfurt sist høst viste Hyundai et elbil-konsept med betegnelse 45 Concept – denne historien bør du lese – og nå har våre fotografer i Nord-Sverige avbildet en sterkt kamuflert prototyp som viser at produksjonsmodellen vil ligge tett opp til konseptet.
Bakgrunnen for 45-tallet var at avdukingen fant sted 45 år etter et annet konsept ble vist på bilutstillingen i Torino – nemlig den Giugiaro-designede Pony Coupé som gikk i produksjon et år senere og ble en meget viktig modell for et ekspansivt bilkonsern.
Nå har jo Hyundai benyttet mer navn enn nummer i sine betegnelser de siste årene, så kanskje de vekker Pony-betegnelsen til live igjen? Eller kommer opp med noe helt nytt.
Den kommende modellen debuterer på en nyutviklet plattform som er designet for rene elbiler – tilsvarende løsningen Volkswagen har gjort med sin MEB-arkitektur. Søstermerkene Kia og Genesis vil utvikle egne modeller basert på samme plattform.
Foreløpig har vi ingen detaljer, men med en dedikert plattform bør det bli enklere å tilpasse batteripakker og kanskje tilby en eller to elmotorer slik at man kan variere mellom drift på to og fire hjul.