Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault på IAA Frankfurt 2013

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault Initiale Paris Concept

Renault viser fremtid

Initiale Paris heter faktisk den nye konseptbilen til Renault. Initial betyr en begynnelse, en start, og dersom dette er starten på den nye Espace, ser fremtiden lys ut.

Publisert Sist oppdatert

Renault-standen ga meg faktisk tilbake litt av troen på bilutstillinger. Ikke bare fordi jeg der møter min eneste rival i bransjen når det gjelder sære sko og sær sko-bruk – Laurens van den Acker, sjefdesigneren hos Renault, slår alltid til med nye overraskelser. I år var det at det var en slags fiolett som dominerte.

Og – som bildene viser – jeg mener dominerte.

Stolt historie
Men jeg ble også veldig glad da jeg så alle de morsomme konseptbilene fra Renaults siste fire-fem år. Det er så deilig når man henter frem gamle skatter fordi man ønsker å fortelle at dette er noe vi faktisk er stolte av, og gjerne viser deg på nytt.

Andre fabrikker, navn nevnes ei, henter frem gamle, utbrukte konsepter fordi de ikke har annet – og da blir det bare trist.

Men Renault hadde altså Initiale, Initiale Paris for å gi den det fulle navnet. Hva skal jeg si – den opprinnelige Espace gjenoppfunnet, men med masse filigran-arbeid.

Både gulvet og felgene har elementer av Eiffeltårnet i seg – selv om elementer av dette heller ser ut som en gammel rørgitterramme fra Lotus. Var det noe Colin Chapman kunne, så var det å regne skikkelige triangulering.

Men siden dette mønsteret også kan forbindes med gamle fly, har designerne etterapet halefinnen fra den slags på øvre del av C-stolpen.

Vellykket
Nå skal ikke sånne detaljer, de kan ofte bli litt forvirrende, ta bort det faktum at her har vi en svært vellykket stor MPV – eller hva det nå skal bli, som kanskje kan sette like store spor etter seg som den gamle – selv om det vel blir vanskelig å finne opp et helt nytt segment som Renault gjorde da de overtok Espace fra Matra for 30 år siden.

Og vi må jo tåle litt mer finurlige former og vinkler enn den gang også. Den opprinnelige Espace var noe av det reneste man kan tenke seg – designet av den samme fyren som også gjorde de franske TGV-togene.

Litt mer historikk kanskje? Initiale var også navnet på en konseptbil fra Renault i 1995. Den ble vist nesten først på Frankfurt, bare at den hadde debutert på Bagatelle-skjønnhetseventet uken før. Dagens Initiale Paris er ferskvare.

Nær produksjon
Vi regner alle med at den nye Espace skal komme neste år, og siden konseptbilen er så nær i tid kan vi kanskje regne med at det ikke blir veldig store endringer.

Selv om blinklys i samme farge som skoene til Laurens, og et komplett kart av Paris som er frest rett ned i aluminiumstaket, nok ikke kommer til å følge med over til produksjonen.

Hva som derimot sikkert kommer til å følge med, er noe som sjefdesigneren var veldig stolt av – og det viser at denne mannen kan tenke på flere nivåer, er blant annet motoren.

Egentlig den opprinnelige 1,6-liters dCi, men nå med 20 prosent høyere dreiemoment og 25 prosent lavere forbruk med 40 gram lavere CO2 utslipp.

En av grunnene til forbedringen er meget lette, lavfriksjons stålstempler, bygget helt etter den samme oppskriften som stemplene i Renault Formel 1-motorer.

Mood-lys
Dessuten har Initialen, slik den står her, seks trinns dobbelclutch-transmisjon – akkurat den samme som den som sitter i Renaultsport Clio 200 Turbo og Renault Clio GT.

Selv er jeg veldig glad i interiøret. Setene og midtkonsollen er festet på finurlig vis så det nesten ser ut som de svever over gulvet. Hvorfor kan ikke slike moderne interiører snart bli tilgjengelige i moderne biler.

Det er ingen leilighet eller privatjet som har interiører som er i nærheten av det tunge preget selv de aller nyeste bilene har.

Men la oss avslutte med denne gøye greia her: “Nå er vel ikke mood-lys spesielt spenstig lenger”, antyder sjefsdesigneren, “så her har vi gjort noe annet. Når noen stiger inn i bilen, via de motoriserte trappetrinnene våre (prøv å gå like elegant ut og inn av en limousine!), vil det strømme passende mood musikk over vårt innebygde Bose Surround-Sound system. Det har du ikke hørt før!»

Powered by Labrador CMS