-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mitsubishi fornyer bestselgeren
Ingen har solgt så mange ladbare hybridbiler i Norge som Mitsubishi. Nå gjøres Outlander PHEV enda mer attraktiv.
Hittil i år er det ifølge OFV registrert 1452 nye Outlander PHEV. Det gjør den til norgesmester i en nisje som viser kraftig vekst etter hvert som utvalget av ladbare (plug-in) hybrider øker. Hittil i år er salget av slike tredoblet fra i fjor.
Nå får modellen en facelift som innebærer ny front, oppgradering av interiøret, mer effektiv drivlinje og utvidet garanti for batteripakken.
Dynamic Shield kaller Mitsubishi den nye fronten som med tiden skal innføres på flere modeller. Innvendig lover de et løft i materialvalg på dashbord og instrumentpanel, samt for seter og paneler.
Mitsubishi hevder at akselerasjonen fra null til 40 km/t er forbedret med ett sekund, men dette gir seg ikke utslag i 0-100-tiden som fortsatt er 11 sekunder. Snittforbruket etter EU-syklusen er oppgitt til 0,18 liter på mila (ned fra 0,19) tilsvarende et CO2-utslipp på 42 g/km (44 g/km).
Økt trygghet
Batteripakken får en garanti på 8 år eller maksimum 160.000 kilometer. Det er gjort en rekke tiltak for å dempe støy og vibrasjoner og heve kjøregleden ved hjelp av støydempende materialer og perfeksjonering av chassis. Styringen er justert for å gi bedre tilbakemelding.
Outlander PHEV har en batterikapasitet på 12 kWh som gir en teoretisk rekkevidde på 52 kilometer ved ren el-drift. Bilen har el-motorer både foran og bak og har dermed elektrisk firehjulsdrift. I tillegg driver bensinmotoren forhjulene når man ønsker maks effekt.
Batteriene lades ved en medfølgende ladekabel fra en standard stikkontakt (10A) fra helt tomt til helt fullt i løpet av fem timer. Fra en hurtigladestasjonen er batteriene 80 % fulle i løpet av en halvtime.
‐ Interessen for hybridbiler er sterkt økende, og Mitsubishi Outlander Ladbar Hybrid selger allerede best i sin klasse Norge, sier adm. direktør for MMC Norge, Rune Gjerstad. Han regner med å selge 3000 Outlander PHEV i 2016.
Outlander PHEV leveres i tre utstyrsnivåer. Prisene er som følger:
- Invite: kr 395.000
- Intense+: kr 424.000
- Instyle+: kr 444.000
*EU testnorm
Motorytelse | Effekt | Dreiemoment |
Elmotor foran: | 82 hk | 137 Nm |
Elmotor bak: | 82 hk | 195 Nm |
2,0 liters bensinmotor: | 121 hk | 190 Nm |
Til sammen: | 285 hk | 522Nm |
Maksimal ytelse til hjul (teoretisk) | 202 hk |
Elektrisk rekkevidde*: | 52 km |
Total rekkevidde*: | 880 km |
Toppfart: | 170 km/t |
Aks. 0‐100 km/t: | 11,0 sek |
Batteristørrelse: | 12 kWh (Li-ion) |
Batterispenning: | 300V |
Drivstofforbruk fullt batteri: | 0 l/mil |
Drivstofforbruk tomt batteri: | 0,55 l/mil |
Drivstofforbruk blandet kjøring*: | 0,18 l/mil |
CO2‐utslipp*: | 42 g/km |
NOx‐utslipp*: | 3,3 mg/km |
Tilhengervekt: | 1500 kg |