KOMMER: Volkswagen ID.7 sedan

Mens vi venter på Shooting Brake

ID.7, VWs elektriske Passat-erstatter, ble avduket i april. I disse dager dukker denne store, klassiske sedanen opp i en VW-forretning nær deg. Men den viktige stasjonsvogna, firehjulsdrift og større batteri med 700 km rekkevidde, kommer først neste år.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i bladet BilAutofil

Det er litt rart at VW Passat, 50-års-jubilanten, knapt er blant oss lenger. Fra historisk å ha vært VWs tredje mest kjøpte bil i Norge etter Golf, er det i følge OFV kun logget ni nyregistrerte så langt i år. 

I Europa spiste SUV-ene Passat til lunch og i Norge tok elektrifiseringen den av dage. Når neste generasjon Passat, basert på Skoda Superb, dukker opp mot slutten av året, vil den ikke bli tilgjengelig i Norge med mindre du importerer den selv.

Men fortvil ikke, opp av asken stiger ID.7, den elektriske erstatteren som sent i 2023 kommer til å være på plass hos alle VW-forhandlere, dog bare som sedan og med bakhjulsdrift.

Ventepølse

Produktsjef for ID.7 hos importøren, Rudi Sand, rynker lett på nesen når jeg kaller avdukingen og samtidig verdenspremiere i Berlin, Kina og USA for ventepølse i påvente av stasjonsvognvarianten. Tross alt har Tesla kjørt opp løpet og gjort sedaner svært spiselige i Norge, og Kina står klar til å oversvømme markedet med slike biler framover. Mange mener dessuten at sedaner ofte designes flottere enn stasjonsvogner og ser på stasjonsvogner som bil med ryggsekk.

Altså: Med lengde på 4,91 meter er ID.7 lengre enn Passat noen gang var hvilket betyr at den innvendige plassen også langt overgår Passat. Utvendig nærmer ID.7 seg størrelsen på Mercedes-Benz EQE og den er større enn Tesla Model 3 og nyhetene Hyundai Ioniq 6 og NIO ET5.

Fortsatt på MEB-plattformen

Selv om Volkswagen med ID.7 strekker seg mot premium, falt valget av plattform likevel ned på VWs egen MEB og ikke den nye PPE-plattformen (Premium Platform Electric) som Audi og Porsche har utviklet sammen. Med MEB holdes utviklings- og produksjonskostnadene nede, men selv den oppgraderte og forlengede varianten som blant annet benyttes i ID.Buzz og ID.6 har begrensninger som eksempelvis vanskeliggjør luftfjæring og bakakselstyring (slik MB tilbyr på EQE).

MEB-plattformen er i utgangspunktet designet for bakhjulsdrift/firehjulsdrift. Like fullt ligger mye av styringssystemene under panseret. Derfor kommer heller ikke ID.7 med bagasjerom foran, men 532 liter bak og mulighet for to nivåer på gulvet, holder for de fleste. Under gulvet er det satt av plass til den ene ladekabelen som normalt blir liggende i bilen. Bakseteryggen deles 40/60, skiluken er på plass og ID.7 ventes å bli godkjent med 1.000 kg trekkevne, identisk med ID.4/ID.5 og ID.Buzz.

Skal passe for mange

Det klassiske designet med klart kupepreg og hofteløft, ikke minst for å øke bagasjerommets størrelse, inneholder nødvendige kompromisser for å være spiselige for mange og gjøre ID.7 til verdensbil og klar for lansering på de tre største kontinentene. ID.7 til Norge vil komme fra den gamle Passat-fabrikken i Emden, Tyskland som er gjort om til hub for elektriske biler, mens kundene i Kina får bilene lokalt produsert.

Bare å glede seg til ID.7 neste år rulles ut som VWs første elektriske stasjonsvogn, eller mer konkret som Shooting Brake

ID-familien er kritisert for interiør som oppleves spartansk, i ID.3 på grensen til simpelt sammenliknet med hvor flott VW Golf 8 er inni. De to ble lansert omtrent samtidig.

Påkostet mot premium

Kritikken har tydeligvis gått inn hos VWs utviklere, for ID.7 framstår som langt mer påkostet med materialer som er bedre å ta på og ser lekrere ut. Og funksjonaliteten er forbedret ved at girvelgeren nå sitter montert på rattstammen, instrumentskjermen er felt inn i dashbordet mens tilgang til mer logisk oppbygde menyer befinner seg på den nå 15 tommer store hovedskjermen. Stemmestyringen skal også være forbedret, ID.7 blir første VW med OTA-oppdatering fra første leveringsdag. Sterkt forbedret klimaanlegg skal gjøre det triveligere å sette seg inn i en varm eller nedkjølt bil.

Men tilbake til min ventepølsekarakteristikk: Inntil SUV-ene overtok, elsket nordmenn stasjonsvogner, og Passat levde lenge som stasjonsvogn i Norge etter at sedan-varianten forsvant. Det samme gjelder for Skodaene Octavia og Superb som fortsatt er der for dem som ikke våger å ta skrittet over fra fossil til elektrisk transport.

Shooting Brake neste år

Så det er bare å glede seg til ID.7 neste år rulles ut som VWs første elektriske stasjonsvogn, eller mer konkret som Shooting Brake. Rudi Sand bekrefter at i 2024 gjøres også ID.7-familien firehjulsdrevet. Den forlengede plattformen er dessuten klar for 86 kWt batteripakke som for ID.7 betyr rundt 700 WLTP-målte kilometer i rekkevidde. Samtidig økes DC-ladefarten fra 170 til 200 kW. Pro S blir betegnelsen på bil med stort batteri.

4x4 og stor batteripakke kommer også i forlenget ID-Buzz i 2024.

Men noe har VW gjort for å møte effektkonkurransen, ikke minst fra Tesla og Polestar som tilbyr bakhjulsdrift og innpå 300 hk. For der de bakhjulsdrevne medlemmene av ID-familien nå maksimalt yter 204 hk/310 Nm, økes effekten til 286 hk og hele 550 Nm, 90 Nm mer enn i de firehjulsdrevne ID-ene med 299 hk. 

Vegansk tvers gjennom

Batteripakkens plassering gjør ofte baksetet i elbiler, og særlig i de lavbygde, til et ukomfortabelt sted å oppholde seg. Løsningen i ID.7 ligger i å gjøre bilen forholdsvis høy (1,54 meter) samt forlenge og løfte bakseteputen i forkant for å gi nødvendig støtte til lårene. Å gi plass til føttene under forstolene hjelper også. Kanskje er ID.7 den beste el-sedan å sitte i bak? Den er dessuten helt fri for animalske elementer som betyr veganskinn i setene.

ID-familien består nå av sju medlemmer: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.Buzz, ID.Buzz Cargo – og ID.6. Sistnevnte produseres og selges bare i Kina som 6/7-seters SUV, 4,88 meter lang og med identisk akselavstand som ID.7. Det foreligger ingen planer om å ta ID.6 til Europa.

OPPSUMMERT

Lekker sedan, men jakter du en stasjonsvogn med lengre rekkevidde og større ladefart, gjelder det å smøre seg med tålmodighet til neste år.

Volkswagen ID.7

Pris frakr 537.500
MotortypeElektrisk
Motor bak286 hk/550 Nm
Batteri (netto)77 kWt
Lading DC170 kW
Drivlinje1A, bakhjulsdrift
0-100 km/t6,5 sek.
Toppfart180 km/t
CO2/NOx0 g/km
StrømforbrukIkke oppgitt
Rekkevidde (WLTP)opp til 615 km
Dimensjoner (L/B/H)491/186/154 cm
Akselavstand297 cm
Bilvekt2172 kg
Nyttelast458 kg
BakkeklaringIkke kjent
TilhengervektTrolig 1 000 kg
Bagasjerom foranIngen
Bagasjerom bak532 liter
Garanti/km5 år/100 000 km
Batterigaranti/km8 år/160 000 km
MiljøklasseA
Euro NCAPIkke testet
Kilde: Produsent

ID.7 blir det elektriske motstykket til VW Passat. Shooting Brake-variant kommer neste år. Her fra lanseringen i Berlin. (Foto: Øivind Skar)
ID.7 blir det elektriske motstykket til VW Passat. Shooting Brake-variant kommer neste år. Her fra lanseringen i Berlin. (Foto: Øivind Skar)
ID.7 blir det elektriske motstykket til VW Passat. Shooting Brake-variant kommer neste år. Her fra lanseringen i Berlin. (Foto: Øivind Skar)
ID.7 blir det elektriske motstykket til VW Passat. Shooting Brake-variant kommer neste år. Her fra lanseringen i Berlin. (Foto: Øivind Skar)
ID.7 blir det elektriske motstykket til VW Passat. Shooting Brake-variant kommer neste år. Her fra lanseringen i Berlin. (Foto: Øivind Skar)
ID.7 blir det elektriske motstykket til VW Passat. Shooting Brake-variant kommer neste år. Her fra lanseringen i Berlin. (Foto: Øivind Skar)
ID.7 blir det elektriske motstykket til VW Passat. Shooting Brake-variant kommer neste år. Her fra lanseringen i Berlin. (Foto: Øivind Skar)
ID.7 blir det elektriske motstykket til VW Passat. Shooting Brake-variant kommer neste år. Her fra lanseringen i Berlin. (Foto: Øivind Skar)
Kupepreg med høy hekk. (Foto: Øivind Skar)
Kupepreg med høy hekk. (Foto: Øivind Skar)
Lysstripe både foran og bak. (Foto: Øivind Skar)
Lysstripe både foran og bak. (Foto: Øivind Skar)
Oppgradert interiør fra ID.4/ID.5. (Foto: Øivind Skar)
Oppgradert interiør fra ID.4/ID.5. (Foto: Øivind Skar)
Dette interiøret er fritt for alt animalsk. (Foto: Øivind Skar)
Dette interiøret er fritt for alt animalsk. (Foto: Øivind Skar)
15 tommer stor skjerm og headupdisplay er standard. (Foto: Øivind Skar)
15 tommer stor skjerm og headupdisplay er standard. (Foto: Øivind Skar)
Girvelgeren er nå flyttet ned på rattstammen. (Foto: Øivind Skar)
Girvelgeren er nå flyttet ned på rattstammen. (Foto: Øivind Skar)
532 liter bagasjerom. (Foto: Øivind Skar)
532 liter bagasjerom. (Foto: Øivind Skar)
Ikke bagasjerom foran. (Foto: Øivind Skar)
Ikke bagasjerom foran. (Foto: Øivind Skar)
Tradisjonelle dårhåndtak. (Foto: Øivind Skar)
Tradisjonelle dårhåndtak. (Foto: Øivind Skar)
Trolig 1.000 kg tilhengervekt. (Foto: Øivind Skar)
Trolig 1.000 kg tilhengervekt. (Foto: Øivind Skar)
Ladefart på 170 kW som med stort batteri oppgraderes til 200 kW. (Foto: Øivind Skar)
Ladefart på 170 kW som med stort batteri oppgraderes til 200 kW. (Foto: Øivind Skar)
Lekker, blank taklinje. (Foto: Øivind Skar)
Lekker, blank taklinje. (Foto: Øivind Skar)
LED, men enn så lenge ikke Matrix. (Foto: Øivind Skar)
LED, men enn så lenge ikke Matrix. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS