-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Møller Bil Bruktbilsenter Hvam:
Salgssjef/Plassjef
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
KOMMER: Volkswagen ID.7 sedan
Mens vi venter på Shooting Brake
ID.7, VWs elektriske Passat-erstatter, ble avduket i april. I disse dager dukker denne store, klassiske sedanen opp i en VW-forretning nær deg. Men den viktige stasjonsvogna, firehjulsdrift og større batteri med 700 km rekkevidde, kommer først neste år.
Først publisert i bladet BilAutofil
Det er litt rart at VW Passat, 50-års-jubilanten, knapt er blant oss lenger. Fra historisk å ha vært VWs tredje mest kjøpte bil i Norge etter Golf, er det i følge OFV kun logget ni nyregistrerte så langt i år.
I Europa spiste SUV-ene Passat til lunch og i Norge tok elektrifiseringen den av dage. Når neste generasjon Passat, basert på Skoda Superb, dukker opp mot slutten av året, vil den ikke bli tilgjengelig i Norge med mindre du importerer den selv.
Men fortvil ikke, opp av asken stiger ID.7, den elektriske erstatteren som sent i 2023 kommer til å være på plass hos alle VW-forhandlere, dog bare som sedan og med bakhjulsdrift.
Ventepølse
Produktsjef for ID.7 hos importøren, Rudi Sand, rynker lett på nesen når jeg kaller avdukingen og samtidig verdenspremiere i Berlin, Kina og USA for ventepølse i påvente av stasjonsvognvarianten. Tross alt har Tesla kjørt opp løpet og gjort sedaner svært spiselige i Norge, og Kina står klar til å oversvømme markedet med slike biler framover. Mange mener dessuten at sedaner ofte designes flottere enn stasjonsvogner og ser på stasjonsvogner som bil med ryggsekk.
Altså: Med lengde på 4,91 meter er ID.7 lengre enn Passat noen gang var hvilket betyr at den innvendige plassen også langt overgår Passat. Utvendig nærmer ID.7 seg størrelsen på Mercedes-Benz EQE og den er større enn Tesla Model 3 og nyhetene Hyundai Ioniq 6 og NIO ET5.
Fortsatt på MEB-plattformen
Selv om Volkswagen med ID.7 strekker seg mot premium, falt valget av plattform likevel ned på VWs egen MEB og ikke den nye PPE-plattformen (Premium Platform Electric) som Audi og Porsche har utviklet sammen. Med MEB holdes utviklings- og produksjonskostnadene nede, men selv den oppgraderte og forlengede varianten som blant annet benyttes i ID.Buzz og ID.6 har begrensninger som eksempelvis vanskeliggjør luftfjæring og bakakselstyring (slik MB tilbyr på EQE).
MEB-plattformen er i utgangspunktet designet for bakhjulsdrift/firehjulsdrift. Like fullt ligger mye av styringssystemene under panseret. Derfor kommer heller ikke ID.7 med bagasjerom foran, men 532 liter bak og mulighet for to nivåer på gulvet, holder for de fleste. Under gulvet er det satt av plass til den ene ladekabelen som normalt blir liggende i bilen. Bakseteryggen deles 40/60, skiluken er på plass og ID.7 ventes å bli godkjent med 1.000 kg trekkevne, identisk med ID.4/ID.5 og ID.Buzz.
Skal passe for mange
Det klassiske designet med klart kupepreg og hofteløft, ikke minst for å øke bagasjerommets størrelse, inneholder nødvendige kompromisser for å være spiselige for mange og gjøre ID.7 til verdensbil og klar for lansering på de tre største kontinentene. ID.7 til Norge vil komme fra den gamle Passat-fabrikken i Emden, Tyskland som er gjort om til hub for elektriske biler, mens kundene i Kina får bilene lokalt produsert.
Bare å glede seg til ID.7 neste år rulles ut som VWs første elektriske stasjonsvogn, eller mer konkret som Shooting Brake
ID-familien er kritisert for interiør som oppleves spartansk, i ID.3 på grensen til simpelt sammenliknet med hvor flott VW Golf 8 er inni. De to ble lansert omtrent samtidig.
Påkostet mot premium
Kritikken har tydeligvis gått inn hos VWs utviklere, for ID.7 framstår som langt mer påkostet med materialer som er bedre å ta på og ser lekrere ut. Og funksjonaliteten er forbedret ved at girvelgeren nå sitter montert på rattstammen, instrumentskjermen er felt inn i dashbordet mens tilgang til mer logisk oppbygde menyer befinner seg på den nå 15 tommer store hovedskjermen. Stemmestyringen skal også være forbedret, ID.7 blir første VW med OTA-oppdatering fra første leveringsdag. Sterkt forbedret klimaanlegg skal gjøre det triveligere å sette seg inn i en varm eller nedkjølt bil.
Men tilbake til min ventepølsekarakteristikk: Inntil SUV-ene overtok, elsket nordmenn stasjonsvogner, og Passat levde lenge som stasjonsvogn i Norge etter at sedan-varianten forsvant. Det samme gjelder for Skodaene Octavia og Superb som fortsatt er der for dem som ikke våger å ta skrittet over fra fossil til elektrisk transport.
Shooting Brake neste år
Så det er bare å glede seg til ID.7 neste år rulles ut som VWs første elektriske stasjonsvogn, eller mer konkret som Shooting Brake. Rudi Sand bekrefter at i 2024 gjøres også ID.7-familien firehjulsdrevet. Den forlengede plattformen er dessuten klar for 86 kWt batteripakke som for ID.7 betyr rundt 700 WLTP-målte kilometer i rekkevidde. Samtidig økes DC-ladefarten fra 170 til 200 kW. Pro S blir betegnelsen på bil med stort batteri.
4x4 og stor batteripakke kommer også i forlenget ID-Buzz i 2024.
Men noe har VW gjort for å møte effektkonkurransen, ikke minst fra Tesla og Polestar som tilbyr bakhjulsdrift og innpå 300 hk. For der de bakhjulsdrevne medlemmene av ID-familien nå maksimalt yter 204 hk/310 Nm, økes effekten til 286 hk og hele 550 Nm, 90 Nm mer enn i de firehjulsdrevne ID-ene med 299 hk.
Vegansk tvers gjennom
Batteripakkens plassering gjør ofte baksetet i elbiler, og særlig i de lavbygde, til et ukomfortabelt sted å oppholde seg. Løsningen i ID.7 ligger i å gjøre bilen forholdsvis høy (1,54 meter) samt forlenge og løfte bakseteputen i forkant for å gi nødvendig støtte til lårene. Å gi plass til føttene under forstolene hjelper også. Kanskje er ID.7 den beste el-sedan å sitte i bak? Den er dessuten helt fri for animalske elementer som betyr veganskinn i setene.
ID-familien består nå av sju medlemmer: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID.Buzz, ID.Buzz Cargo – og ID.6. Sistnevnte produseres og selges bare i Kina som 6/7-seters SUV, 4,88 meter lang og med identisk akselavstand som ID.7. Det foreligger ingen planer om å ta ID.6 til Europa.
OPPSUMMERT
Lekker sedan, men jakter du en stasjonsvogn med lengre rekkevidde og større ladefart, gjelder det å smøre seg med tålmodighet til neste år.
Volkswagen ID.7
Pris fra | kr 537.500 |
Motortype | Elektrisk |
Motor bak | 286 hk/550 Nm |
Batteri (netto) | 77 kWt |
Lading DC | 170 kW |
Drivlinje | 1A, bakhjulsdrift |
0-100 km/t | 6,5 sek. |
Toppfart | 180 km/t |
CO2/NOx | 0 g/km |
Strømforbruk | Ikke oppgitt |
Rekkevidde (WLTP) | opp til 615 km |
Dimensjoner (L/B/H) | 491/186/154 cm |
Akselavstand | 297 cm |
Bilvekt | 2172 kg |
Nyttelast | 458 kg |
Bakkeklaring | Ikke kjent |
Tilhengervekt | Trolig 1 000 kg |
Bagasjerom foran | Ingen |
Bagasjerom bak | 532 liter |
Garanti/km | 5 år/100 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent |