-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kompakt kjøreglede
Med sin tredje generasjon Impreza har Subaru ytterligere forbedret bilens gode sider. De har heller ikke tatt noen risiko med utseendet.
Først publisert i Bil 1-2008.
Subaru har bare tatt et forsiktig skritt i retning av modernisering av eksteriøret når Impreza nå er klar i tredje generasjon. De har med andre ord ikke tatt sjansen på å gamble med kundenes smak – mens interiør, dynamikk og kjøreegenskaper har fått et tydeligere løft.
Kjøreegenskapene var meget gode også i forrige modell, men de er blitt ytterligere raffinert gjennom et nytt bakhjulsoppheng, mer direkte styring, kraftigere bremser og god harmoni mellom motor og gearkasse.
Enkelt og greit kan vi slå fast at Impreza har et fint balansert chassis. Subaruspesialiteten permanent firehjulstrekk er selvfølgelig beholdt, og det må ikke glemmes at akselavstanden er strukket med hele 9,5 cm.
Bedre plass
Innvendig har kupébredden økt merkbart, og den høyere taklinjen har ført til bedre takhøyde både i for- og baksete, samtidig som funksjonaliteten er meget tilfredsstillende på førerplassen.
Instrumenter, hendler og brytere er logisk plassert – bortsett fra at vi synes det er noe umotivert når start/stopp-knappen plasseres til venstre for rattet. Alt i alt faller Impreza lett i hånden på undertegnede, det er en bil som det er lett å trives i som sjåfør.
Solid utstyrsnivå
Vår prøvebil er en Sport-utgave som innebærer 17-tommers hjul, sportsseter, navigasjon samt bedre lydanlegg i tillegg til cruise control, lyktespylere og automatisk klimaanlegg.
Når dette leses har 2,0-literen for lengst fått selskap av en 1,5-liter med 107 hester, og da begynner prisen på 250.000 kroner med manuelt gear. Her tar akselerasjonen fra null til hundre 3,5 sekunder lengre tid, samtidig som dreiemomentet ligger drøyt 50 Nm lavere enn i 2,0-literen.
Dieselmotor har vært et savn i Subaru-modellene, men nå er det ikke lenge før Legacy, Outback og Impreza drikker diesel, og selv med annet drivstoff beholder Subaru boxermotoren. For Imprezas del skjer det i løpet av ettersommeren eller høsten.
Fakta om Subaru Impreza 2.0 R-S Aut:
Pris: kr 334.900
Motor: 4-syl. boxermotor, 1994 ccm
110 kW (150 hk) v/6400 o/min
196 Nm v/3200 o/min
LxBxH: 441,5 x 174 x 147,5 cm
Akselavstand: 262 cm
Egenvekt m/fører: 1440 kg
Tillatt totalvekt: 1835 kg
Dekk: 205/50 R17
Bagasjerom: 301 liter (VDA)
Tankvolum: 60 liter
Aks. 0–100 km/t: 11,6 sek
Toppfart: 182 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,82 l/mil
CO2-utslipp: 194 g/km