-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kompakt kjøreglede
Med sin tredje generasjon Impreza har Subaru ytterligere forbedret bilens gode sider. De har heller ikke tatt noen risiko med utseendet.


Subaru Impreza
Først publisert i Bil 1-2008.
Subaru har bare tatt et forsiktig skritt i retning av modernisering av eksteriøret når Impreza nå er klar i tredje generasjon. De har med andre ord ikke tatt sjansen på å gamble med kundenes smak – mens interiør, dynamikk og kjøreegenskaper har fått et tydeligere løft.
Kjøreegenskapene var meget gode også i forrige modell, men de er blitt ytterligere raffinert gjennom et nytt bakhjulsoppheng, mer direkte styring, kraftigere bremser og god harmoni mellom motor og gearkasse.
Enkelt og greit kan vi slå fast at Impreza har et fint balansert chassis. Subaruspesialiteten permanent firehjulstrekk er selvfølgelig beholdt, og det må ikke glemmes at akselavstanden er strukket med hele 9,5 cm.
Bedre plass
Innvendig har kupébredden økt merkbart, og den høyere taklinjen har ført til bedre takhøyde både i for- og baksete, samtidig som funksjonaliteten er meget tilfredsstillende på førerplassen.
Instrumenter, hendler og brytere er logisk plassert – bortsett fra at vi synes det er noe umotivert når start/stopp-knappen plasseres til venstre for rattet. Alt i alt faller Impreza lett i hånden på undertegnede, det er en bil som det er lett å trives i som sjåfør.
Solid utstyrsnivå
Vår prøvebil er en Sport-utgave som innebærer 17-tommers hjul, sportsseter, navigasjon samt bedre lydanlegg i tillegg til cruise control, lyktespylere og automatisk klimaanlegg.
Når dette leses har 2,0-literen for lengst fått selskap av en 1,5-liter med 107 hester, og da begynner prisen på 250.000 kroner med manuelt gear. Her tar akselerasjonen fra null til hundre 3,5 sekunder lengre tid, samtidig som dreiemomentet ligger drøyt 50 Nm lavere enn i 2,0-literen.
Dieselmotor har vært et savn i Subaru-modellene, men nå er det ikke lenge før Legacy, Outback og Impreza drikker diesel, og selv med annet drivstoff beholder Subaru boxermotoren. For Imprezas del skjer det i løpet av ettersommeren eller høsten.
Fakta om Subaru Impreza 2.0 R-S Aut:
Pris: kr 334.900
Motor: 4-syl. boxermotor, 1994 ccm
110 kW (150 hk) v/6400 o/min
196 Nm v/3200 o/min
LxBxH: 441,5 x 174 x 147,5 cm
Akselavstand: 262 cm
Egenvekt m/fører: 1440 kg
Tillatt totalvekt: 1835 kg
Dekk: 205/50 R17
Bagasjerom: 301 liter (VDA)
Tankvolum: 60 liter
Aks. 0–100 km/t: 11,6 sek
Toppfart: 182 km/t
Forbruk, blandet kjøring: 0,82 l/mil
CO2-utslipp: 194 g/km