Subaru Impreza WRX STi
Subaru Impreza WRX STi
Subaru Impreza WRX STi
Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza WRX STi

Rallybilen er et passende navn på denne – den både ser ut som og føles som den er på vei til startstreken i Rally Akropolis, eller vilket som helst annet rally.

Publisert Sist oppdatert

Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk

Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!

Med bakvinge og stort innsug på panseret er det visuelle i orden, og innvendig er brukt penger på det som betyr noe for fartsfantomer, og lite på andre ting.

Mellom forsetene finner man et hjul som man kan justere midtdifferensialen med, avhengig av underlaget.

2,5-liters boxermotoren har masse kraft, men den er litt nøkkete i forhold til sine konkurrenter. Dette bidrar til at den oppfattes som mer sportslig og rå, noe som understøttes av en svært tettsteget og kjapp gearkasse.

På en såpass svingete bane som Ring Knutstorp blir det mye gearing, men i området mellom 4000 og 7000 o/min trives Subaru'en veldig godt.

Balansen er så god og firehjulsdriftsystemet fungerer så godt at man kan styre bilen med gassen.

Motor: B4 turbo, 2457 ccm
Effekt: 280 hk v/5600 o/min, 392 Nm v/4000 o/min
0-100 km/t: 5,4 sek
Toppfart: 255 km/t
Vekt/effekt: 1495 kg/280 hk = 5,3
Rundetid: 1:15,6 sek
Pris: kr 633.900

- Til hovedartikkel SPC 2006
- Akselerasjonstester
- Rundetider

Powered by Labrador CMS