Lexus IS

Lexus IS

Lexus IS

Lexus IS

Lexus IS

Lexus LF-CC Concept

Lexus LF-CC Concept

Lexus LF-CC Concept

Lexus LF-CC Concept

Lexus LF-CC Concept

Ny Lexus-utfordrer

Tiden flyr – det er faktisk syv år siden jeg var i Toscana og kjørte den nye "folkemodellen" fra Lexus. Nå kommer den i helt ny innpakning.

Publisert Sist oppdatert

Syv år er en evighet i bilbransjen. Siden vår første tur i IS 250 og 220d i 2005, har Mercedes lansert ny C-Klasse, Audi ny A4, Volvo ny S60/V60 og, foreløpig sist ut, BMW sin nye 3-serie. Mercedes og Audi har sågar rukket å foreta ansiktsløftninger på sine modeller.

Det er dermed på høy tid at også Lexus kommer på banen med noe nytt dersom de skal henge med i det semi-kompakte premium-segmentet. At noe er på trappene fikk vi klare indikasjoner på under bilutstilling i Paris der Lexus viste LF-CC Concept.

Nå har vi bilder av nye IS under testing i Belgia. Den psykedeliske kamuflasjen gjør det vrient å avdekke detaljer, men vi kan regne med at den får designtrekk fra konseptbilen, selv om de mest ekstreme uttrykkene blir tonet noe ned i produksjonsmodellen.

Dagens modell har vært tilbudt i to karosseriformer, men IS 250C, cabrioleten med automatisk hardtop er et meget sjeldent syn på norske veier.

Mange har nok savnet en sporty stasjonsvogn i IS-serien, det hadde jo forgjengeren. Konseptbilen som sto i Paris var en todørs coupé, men markedet i Europa er utvilsomt langt mer interessert i en ny stasjonsvogn.

Når det gjelder drivlinjer har den norske Lexus-importøren sagt at de ikke markedsfører modeller med dieselmotor – det er jo primært hybrid det fokuseres på i Toyota-familien.

En hybrid drivlinje blir for første gang introdusert i IS-familien når den nye generasjonen debuterer neste sommer, og dette blir selvsagt den mest aktuelle varianten for vårt marked siden den får gunstige avgifter takket være lave CO2-utslipp.

Det er også sannsynlig at vi får se en F-Sport versjon med mindre bakkeklaring og sportslig styling.

Hittil i år er det ifølge OFV registrert 3 nye IS på norske skilter, mens totalen i hele fjor var 17. Selv med helt ny modell forblir IS en nisjemodell sammenlignet med volumselgerne fra de tyske og den svenske konkurrenten.

Powered by Labrador CMS