-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Her er nye Jaguar XF
Jaguar kvesser klørne i kampen om premium-kundene. Nå kommer en helt ny XF.
BilNorge har i flere runder latt seg imponere av første generasjon Jaguar XF. Selv mot etablerte premiumbiler som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse slo den godt fra seg – og selv med en «liten» dieselmotor var inntrykket bra.
Men nå er det dags for en helt ny modell – og den ble avduket i kveld under spektakulære omstendigheter i London.
Den ordentlige premieren skal finne sted neste uke, i forbindelse med bilutstillingen i New York, men de viktigste detaljene er allerede klare.
For det første blir bilen lettere. Det er ingen bombe – dagens XF er en stålkonstruksjon, mens resten av Jaguar-utvalget er bygget i aluminium. Det gjorde at storebror XJ veide omtrent akkurat det samme som den mindre XF.
Lavt utslipp
Nå følger XF «merkestandarden», og er i stor grad aluminium all-round. Jaguar vil ikke ut med den endelige vekten foreløpig, men sier de har redusert den med opptil 190 kilo. Med det lover Jaguar at den blir lettest i klassen.
En del av vektreduksjonen skyldes også det nye motorprogrammet. Nå seiler Ingenium-serien inn for fullt – det betyr 2-litere med stort effektspenn, ikke ulikt Volvos filosofi.
Minstemann er 163-hesters diesel, og samme motor blir også tilgjengelig i en 180-hestekrefters utgave.
Med manuell girkasse oppgir Jaguar et utslipp på 104 gram CO2 per kilometer. Gjerrigste 5-serie (163 hk med automat), Audi A6 (150 hk, automat) og Mercedes E-klasse (170 hk, automat) har alle et oppgitt utslipp på 109 gram.
Fortsatt store motorer
Men jaget etter lavt forbruk og utslipp har ikke gjort at Jaguar har glemt sekserne. Både diesel-V6 og bensin-V6 fortsetter i XF.
Dieselen med en effekt helt opp til 300 hestekrefter, og bensinmotoren (med kompressor) 380 hestekrefter.
Innvendig har nye XF fått et interiør som egentlig ser ut som en større og mer voksen utgave av det i nykommeren Jaguar XE.
En helt ny infotainmentløsning er på plass. Det trengs. Og i instrumenthuset er nålene og skivene byttet ut med en 12,3-tommers digital skjerm. Det var Jaguar tidlig ute med i XJ, så det er bare naturlig at denne drypper ned på XF nå.
Nye XF kommer i salg til høsten, og flere detaljer om bilen vil bli tilgjengelig i løpet av påsken.