-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Jaguar S-Type 2.7 D
Når Jaguar kommer med dieselmotor til S-Type er det langt fra noe halvhjertet over det. Spesielt lydnivået har fått høy prioritet.


S-Type
S-Type
Først publisert i BIL 10 - 2004.
Jeg ser for meg sjefene i Fordkontrollerte Jaguar i det de vedtar å slenge seg med på arbeidet med å frembringe denne nye dieselmotoren. Som en svensk sirkus-direktør sier de i kor: Kan vi få be om den største mulige tyssstnad...
Og det har de fått. Ikke så rart, siden det er Jaguar vi snakker om her, og tanken på en bråkete dieselmaskin under panseret skjærer noe i kundenes ører. Ingeniørene har blant annet sørget for dobbelisolerte motorfesteforinger, dobbel bunnpanne, variabelt innsug og en motorblokk i avansert støpelegering. Alt dette er med på å gjøre den svært stillegående og kultivert, samtidig som den er lett.
En 2,7 liters V6-diesel med twin-turbo kan man trygt si er sterk, både i effekt og dreiemoment. Den sparker deg ikke ned i setet under akselerasjon, men gir deg muligheten til kjappe, sikre forbikjøringer. Den har et jevnt og solid drag fra 1500 o/min, og fra 2000 blir det morsomt. Samspillet med ZF-gearkassa, automat selvfølgelig, er ypperlig.
Selv om S-Type begynner å få noen år på baken, har den fått et par grundige oppdateringer underveis. Kjøremessig henger den godt med, med god balanse og fin styring og demping. Som forventet i en Jaguar er det lagt vekt på komfort, særlig på Elegance-versjonen. Bilen vi kjørte var oppgradert fra 17-tommers hjul til 18-tommer, noe som gir et mer sportslig preg. Et steg videre ville blitt Sport-versjon, med fastere understell og sportsseter.
Bak rattet og ellers i kupeen er det britisk velstand som råder. Pent skinn-interiør og blanke trepaneler gir den rette Jaguar-følelsen. Stilen er langt mer tradisjonell enn hos de tyske konkurrentene, men det fungerer veldig godt. Også utvendig har S-Type en egen design, som henter inspirasjon fra 50- og 60-tallets Jaguarer. Under prøvekjøringen fikk bilen også tjenestegjøre som limousin for et brudepar, der den absolutt var på hjemmebane.
Jaguar S-Type med dieselmotor under panseret er dessverre ikke spesielt konkurransedyktig på pris, hvis man sammenligner med Mercedes E 270 CDI, BMW 525d eller Audi A6 3.0 TDi. Men det er lett å la seg forføre av den stillegående britiske aristokratens diskrete eleganse.
Jaguar S-Type 2.7 D Executive
Pris: 704.055,-
Pris testbil: 873.255,-
Motor: 6-sylindret V-motor. 2720 ccm. 153 kW (206 hk) v/4000 o/min. 435 Nm v/1900 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 489 x 182 x 144 cm. Akselavstand: 291 cm. Egenvekt m/fører: 1734 kg. Tillatt totalvekt: 2255 kg.
Dekk: 245/40 R18.
Bagasjerom: 400 liter (VDA).
Tankvolum: 69,5 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 8,6 sek
Toppfart: 227 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,80 l/mil
CO2-utslipp: 208 g/km