-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Jagura XF SV8: Ny æra
Det er ingen grunn til å gjøre seg større enn man er. Det å sette seg inn i en Jaguar bringer frem smilet og forventningene til en bilopplevelse litt ut over det vanlige.


Jaguar XF
Først publisert i Bil 6 - 2008.
Enten man er fascinert over de store, luksuriøse, klassiske Jaguarene, eller det er sportslige modeller som XK, E-Type eller XJ220 som får hjertet til å slå fortere. Det er noe med dette engelske bilmerket.
Jaguar er nå, etter å ha vært i hendene på Ford i mange år, på indiske hender – men Tata, som er de nye eierne, sier at de vil gjøre alt for å ivareta merkets tradisjoner og historie.
XF representerer en helt ny æra for Jaguar. Til tross for at bilen er basert på en modifisert utgave av plattformen til S-Type, har man lykkes med å lage noe som både er tøft og sportslig, samtidig som det føles eksklusivt.
Presis styring og godt grep
Det er rett og slett vanskelig å finne noe å sette fingeren på når det kommer til kjøreegenskapene til nye XF.
Kjørekomforten er kanskje litt hardere enn forventet, men når man tar en titt på originalhjulene og konstaterer at den ruller på 20 tommers hjul med 30-profil må man nesten regne med at man kjenner godt hva
som befinner seg under dem.
Likevel er dempingen meget veltilpasset. Den etterlater ingen tvil – dette er en bil for folk med sportslig kjørelegning. Det skaper litt avstand til komforten man forbinder med Mercedes, og peker mer i retning av BMW.
Uten å ha begge bilene tilgjengelige samtidig, (vi lover å ta den tunge jobben med å kjøre dem i sammenligningstest senere,) sitter jeg likevel igjen med en følelse av at Jaguaren ikke står noe tilbake for dagens 5-serie.
Styringen er utrolig presis og fungerer mer eller mindre etter prinsippet at den veien du peker med rattet – den veien tar bilen. Grepet er meget godt, og fornuften, sammen med Jaguarimportørens avskjedshilsen: "Vi er svært glad i den bilen," gjør at vi slipper opp lenge før bilen gjør det.
Oppstandelsen
Gearkassen styres med det lille, fikse hjulet som stiger opp fra midtkonsollen når du starter bilen. Selve gearkassen skifter svært raskt – faktisk raskere enn den i Jaguars egen sportsbil, XK.
Med knappene som sitter rundt gearhjulet kan du nærmest skreddersy hvordan bilen skal oppføre seg. Trykker du på knappen med det rutete flagget går bilen i dynamisk modus, som gjør girskiftene enda raskere, fjærene stivere og en stabilitetskontroll som slipper litt opp.
Lek med lys
På plass inne i kupeen er det mye å glede seg over. XF kommer i tre utstyrsnivåer. Luxury og Premium Luxury, som du kan få på diesel- og
bensinutgavene, samt en egen pakke som er forbeholdt toppmodellen SV8.
Sømmer i kontrastfarge rammer inn dashbordet, som selvsagt er trukket med hud i høy kvalitet. Alt er ryddig og systematisk, bare på en litt annen måte enn vi kjenner det fra Mercedes og BMW. Ergonomien er imidlertid god, og ting virker solid og litt gedigent.
Kanskje er den aller finest når mørket senker seg. Det turkise lyset understreker det eksklusive preget. Små, fikse detaljer som at du ikke har noen hendel for å åpne hanskerommet – men bare en liten sirkel som du berører med fingeren. På samme måte kan du styre interiørlyset i bilen.
Navigasjon, underholdning og flere andre funksjoner styres fra en lettlest berøringsskjerm – derfra kan du også styre iPoden din om du er utstyrt med en slik. Det tok oss under ett minutt å koble opp mobiltelefonen via blåtann.
Mest for to
Til tross for at Jaguar XF er en firedørs bil med ambisjoner om å ta markedsandeler fra biler som BMW 5-serie, Audi A6, samt Mercedes E-klasse og CLS, er det først og fremst i forsetene du finner deg til rette. Det blir i trangeste laget i baksetet når føreren er over 1,80.
Også bagasjerommet er begrenset, sammenlignet med konkurrentene – nok plass til to golfsett eller bagasje nok til en ferietur for to. Ferie bør du imidlertid reise på om du først kjøper en XF. Dette er en bil som inviterer til å kjøre langt – og gjerne fortere enn det som er anbefalt hastighet i Norge.
Vi tillater oss også å stille noen spørsmål ved finishen på enkelte detaljer på bilen. Der holder enda ikke Jaguar helt følge med sine tyske perfeksjonistkonkurrenter. Det er for så vidt små ting, men nok til at man nok vil irritere seg litt over det om man legger godt over halvannen million på bordet for en bil som denne.
Mest diesel
Så langt har man solgt rundt 40 XFer i Norge. Det er sikkert mange som nå kommer til å vurdere Jaguar, som ikke har gjort det tidligere.
Billigste utgave av XF er utstyrt med en 2,7-liters V6-diesel som er utviklet i samarbeid mellom Ford og PSA. Den finnes i biler som Land Rover Discovery3, Citroën C6 og Peugeot 607. Det er en moderne og fin motor med 207 hester, som gir XF en startpris på 720.000 kroner. Neste alternativ er en treliters V6 bensinmotor med 238 hester. Da med en startpris på 836.900.
Oppe i toppen finner vi to V8ere. Den råeste, som vi har kjørt, med kompressor. Uten pustehjelp yter motoren 298 hester, mens med kompressor hisses den opp til 416 hestekrefter. Hestekrefter koster imidlertid penger, 1.090.900 uten kompressor og hele 1.533.300 med.
JAGUAR XF SV8:
Motor: V8 kompressor, 4196 ccm. Effekt: 416 hk v/6250 o/min, 560 Nm v/3500 o/min.
Egenvekt: 1842 kg.
Forbruk: 1,26 l/mil.
CO2-utslipp: 299 g/km.
0–100 km/t: 5,4 sekunder.
Toppfart: 250 km/t.
Pris: 1.533.300.
Konkurrenter: BMW 5-serie, Mercedes E-klasse, Audi A6, Mercedes CLS.