Jaguar XF L
Foto: Carparazzi©
Jaguar XF L
Foto: Carparazzi©
Jaguar XF L
Foto: Carparazzi©
Jaguar XF L
Foto: Carparazzi©
Jaguar XF L
Foto: Carparazzi©
Jaguar XF L
Foto: Carparazzi©

Lang Jaguar

Jaguar har allerede en lang versjon av sin luksusmodell. Men skal man lykkes i verdens største bilmarked, er det en fordel å ha flere bein å stå på.

Publisert Sist oppdatert

Her er beviset for at Jaguar planlegger en strukket utgave av XF. De har jo allerede en XJ L, og det er faktisk den varianten av luksuslimousinen som selger best globalt.

Mens Jaguar XJ er en konkurrent til Audi A8, BMW 7-serie og Mercedes S-Klasse, er XF i segmentet under, der vi finner A6, 5-serie og E-Klasse.

Men både i denne klassen og klassen under vil kineserne ha lang akselavstand – derfor strekker Jaguar seg nå for å møte dette behovet. Bokstavelig talt.

Generasjon 2
En ny XF ble lansert på høstens bilutstilling i Frankfurt og de første bilene er så vidt ankommet Norge. Foreløpig er det kun sedanen som er lansert, de som vil ha stasjonsvogn må smøre seg med tålmodighet til neste år.

Nye Jaguar XF leveres med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift og er basert på Jaguar Land Rovers nye plattform, kalt iQ[AI].

Firehjulsdrift er et must i dette segmentet, og andelen er for oppadgående hos de tyske produsentene.

Hos BMW har ifølge OFV www.ofvas.no 57,5 % av nye biler registrert i Norge per 31/10 firehjulsdrift. AWD-andelen hos Audi og Mercedes er henholdsvis 47,8 og 38,5 prosent.

Det er ikke tilfeldig at bilen på bildene testes på Nürburgring – Jaguar har som mange andre produsenter testanlegg knyttet til den legendariske banen.

Powered by Labrador CMS