-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Jeep for de mange
Renegade er Jeeps folke-SUV og egentlig en forkledd Fiat bygd i Italia.
Jeeps merkevare står fjellstøtt og er vanskelig å komme forbi når det handler om de barskeste av de barske bilene. Dit du ikke kommer deg med en Jeep, bør du kanskje ikke reise, kunne passet som slagord for merket.
Men det var før Jeep bestemte seg for å bli folkelig og bygge biler for kunder som ikke nødvendigvis så på enhver kjøretur som en utflukt til villmarken.
Visst bygger Jeep fortsatt villmarksbiler, men der er ikke Renegade selv om nykommeren også ser tøff ut, og er mye tøffere enn eksempelvis utgående Compass.
Har begrensninger
Utstyrt med digre hjul ble fristelsen til å prøve terrengegenskapene på en nærliggende skogstraktorvei for fristende. Så jeg la i vei på bart, fast underlag – for å bli stående bom fast i veikanten, selv med riktig innlagt 4x4-program på programvelgeren.
Jeg hadde forsøkt å forsere en halv meter høy kant, og vips sto bilen på to hjul og spant diagonalt – slik alle andre alminnelige firehjulstrekkere gjerne også gjør.
Jeep på Renegades standardnivå er altså ikke det spor bedre enn eksempelvis Mazda CX-5, og de mange SUV-ene med elektronisk styrt firehjulsdrift fra Haldex.
Alt går fint så lenge tre av hjulene har godt grep, men i denne enkle øvelsen, som lett kan oppstå når du står i grøfta med den ene forhjulet på årets første vinterdag, kreves langt mer avansert firehjulsdrift for å komme løs.
Og mer avansert 4WD har naturligvis Jeep, men da må du i Renegades tilfelle velge Trailhawk-varianten med automatgir – og vips koster Jeepen 480.000 kroner og nærmer seg raskt den større og mer avanserte Cherokee-modellen i pris.
Hvis firehjulsdriften er avgjørende for framkommeligheten, så holder det altså ikke med billige og enkle løsninger.
Italiensk amerikaner
Jeep Renegade, med priser som starter på 370.000 kroner (320.000 med drift på bare to hjul), er et ektefødt barn av fusjonen mellom amerikanske Chrysler/Jeep og italienske Fiat.
Så uansett hvor ekte Renegade egentlig er en Jeep, så har bilen aldri på noe tidspunkt satt sine hjul i Amerika. Halvbroren heter Fiat 500 X og har samme plattform og drivlinje, men ser helt annerledes ut.
Likevel har Renegade noe fascinerende over seg. Først så skiller den seg positivt ut i massen av ualminnelig alminnelige biler. Den ser tøff ut, er god å sitte i både foran og bak, og overraskende rommelig til kun å være 4,24 meter lang.
Det rette karosseriet, bredden på 1,81 meter og total høyde på 1,68 meter, får Renegade til å se langt større ut enn den faktisk er. Det gjelder både innvendig og utvendig.
Bra på det meste
Sammenliknet med kompaktbiler (eksempelvis Golf som er like lang) er bagasjerommet på 351 liter litt snaut, men samtidig stort nok i de fleste tilfeller. Og legger du først ned bakseteryggen sluker bilen et helt lite flyttelass på 1510 liter.
Jeep Renegade kjører overraskende bra til å være SUV. Den er ikke slaskete amerikansk i styringen, men Fiat-presis i hele chassiset og overraskende komfortabel.
Dieselmotoren med 140 hk og seks manuelle gir passer bilen godt, jobber bra på lave turtall og klarte seg med 0,65 liter per mil i testen, 27 prosent over oppgitt forbruk på 0,51 liter/mil.
Som på alle moderne biler har også Jeep Renegade flere førerstøttesystemer som sier fra om du ikke har full oppmerksomhet på kjøringen. Det eneste vi egentlig savnet var radarstyrt cruisekontroll.
Konkurrenter: Opel Mokka, Mazda CX-3, Mitsuibishi ASX, Suzuki Vitara, Mini Countryman, Skoda Yeti med flere
Pris 4 WD testbil: | Kr. 410.000 |
(Pris 2 WD: | Kr. 319.900) |
L/B/H: | 4,24/1,81/1,68 m |
Tilhengervekt: | 1500 kg |
Bagasjerom (VDA): | 351 - 1510 l |
Motor: | 2,0 l/140 hk/350 Nm |
Antall gir: | 67 (6A) |
0-100 km/t (fabrikk): | 9,5 sek |
Toppfart (fabrikk): | 182 km/t |
Forbruk (EU/målt): | 0,51/0,65 liter/mil |
CO2-utslipp (EU): | 134 g/km |
Støy 50/80 km/t (målt): | 62/65 dB(A) |
4x4: | Ja |
Garanti: | 5 år |
EuroNCAP: | 5 stjerner (2014) |