U-formet ratt skal gi meget bedre sikt når du kjører rett frem
U-formet ratt skal gi meget bedre sikt når du kjører rett frem

Robo Car fra Ji Yue

Dagens kinesiske bil-snakkis

For et års tid siden begynte det å bli snakk om Robo Car i Kina. Det viste seg at Geely og Baidu – en av klodens største på nett og AI – gikk sammen om noe bilproduksjon. Nå er bilen vist, utstyrt med noen spesialiteter som trykk-knapper i stedet for dørhåndtak og dører som er hengslet skrått og bak.

Det eneste som kanskje kan gjøre den interessant er at denne også er bygget på Geelys SEA-plattform. Hvor mange SEA-baserte modeller finnes det egentlig nå?

Et par hundre?

Derfor må man selvfølgelig gjøre noe for å differensiere mellom de forskjellige.

Med Baidus Shanghai Mihang Automotive Co., Ltd., et av verdens store internettselskaper som eier 35 % av nystartede Hangzhou Ji Yu Yue Automotive Technology Co., Ltd., skulle man kanskje tro at autonomi og hysteriske nivåer på oppkobling ble frontet for denne bilen. Men nei da.

Navneforvirring

Den ble opprinnelig vist som konsept i oktober i fjor, og da het den ROBO-01 Lunar Exploration Limited Edition og ble presentert av Jidu.

Men – tunga rett i munnen gutt – i desember fikk vi beskjed om at Jidu Automobile Co., Ltd. ble omskapt til Shanghai Mihang Automobile Co., Ltd.

Men samtidig kunne Weibo-kontoen til Jidu fortelle at det korrekte navnet egentlig var Shanghai Jidu Automobile Co., Ltd, og det er derfra den nye Ji Yue 01 kommer.

U-ratt

Nå er kinesiske motorpresse full av meldinger til de som allerede har tegnet kontrakt på bilen at de har mulighet til å be om å få bilen levert med en helt spesiell finesse.

Og det er faktisk Kinas Industridepartement, CMII, som bidrar til all gleden og begeistringen med melding om at de nå har godkjent et helt nytt ratt til bilen.

U-formet, og ifølge produsenten, med meget bedre sikt gjennom frontruten når du kjører rett frem!

Og det skal ikke engang koste mer.

Med andre ord, uinteressantere kan denne historien vanskelig bli, bortsett fra at det er et nytt eksempel på hvor vanskelig det kan være å holde seg orientert i den kinesiske bilindustrijungelen, og å følge med på nye modeller.

Ji Yue
Ji Yue
Ji Yue
Ji Yue
Ji Yue
Ji Yue
Ji Yue
Powered by Labrador CMS