Suzuki Jimny: Offroad light

Reduksjonsgear, kort akselavstand og ett hjul i hvert hjørne gjør Suzuki Jimny til en allsidig liten tøffing.

Publisert

Jimny
Jimny

Først publisert i BIL 10 - 1998.

Med stiv ramme, ett hjul i hvert hjørne og forholdsvis lang fjæringsvei, fremstår Suzuki Jimny som en av småbilklassens mest anvendelige fremkomstmidler – og da tenker vi ikke på "fremkomstmiddel" i negativ betydning. Jimny kan ikke sies å utprege seg med spesielt god landeveiskomfort, det er det de færreste småbiler som gjør, men til gjengjeld tar den seg frem på nær sagt all slags føre og underlag.

Størrelsen føyer seg pent inn i rekken av "korte, rare og høye" biler som er i skuddet for tiden. I motsetning til konkurrenten Daihatsu Terios er Jimny en terrenggående bil fordi den har reduksjonsgear, noe Terios ikke har. Man kan selvfølgelig spørre seg hvorvidt dette med terrengegenskaper er noe å mase om når det er forbudt å ferdes med motorkjøretøy utenfor allfarvei i Norge. Langt til brøytet vei om vinteren er et svar, et annet er at det er mange som benytter bilen i en eller annen form for jobb hvor det ofte kan være behov for passere en grøft eller en kneik hvor en bil uten reduksjonsgear kommer til kort. Med en akselavstand på 2,25 meter og bakkeklaring på 19 cm, skal det være usedvanlig kupert før Jimny må gi opp.

Lite bagasjevolum
Jimny er en lettvekter, egenvekten er bare 1025 kg i 4WD-versjon, likevel må den sies å være tørst. Gjennomsnittlig bensinforbruk er 0,82 liter/mil, nøyaktig det samme som den 300 kg tyngre Subaru Forester. Dette kan ikke bare tilskrives det faktum at fire hjul skal drives, for også 2WD-utgaven, som veier under et tonn, viser et forbruk på 0,8 liter/mil.

En utvendig lengde på bare 3,62 meter betyr kort lasteplass. Det foreligger ikke tall for bagasjevolumet i Jimny, men våre egne målinger viser at hvis du skal ta med deg én stor eske i bagasjerommet, kan ikke den måle over 30x92x92 cm. Fleksible seteløsninger bidrar til at lastevolumet vokser atskillig når ikke alle setene er i bruk. Jimny er en fireseter, og det er brukbar takhøyde også i baksetet. Brede dører gir noenlunde grei adkomst til baksetet, og her har to voksne brukbar plass til bena – forutsatt at personene i forsetet ikke er av de mest langbente.

På skotske asfaltveier var det lite hjulstøy å høre, det var vindsus som dominerte, godt hjulpet av vestlig kuling. Motorstøyen overtok lydbildet når turtallet passerte 4000 omdr./min. – et turtallsnivå som er helt normalt for at motoren skal yte sitt beste. En runde i en preparert terrengløype viste at Jimny er en fjellgeit, både oppover og nedover, men med standarddekk bør det ikke være for gjørmete og sleipt.

Kun manuelt
Jimny blir tatt inn til Norge bare med manuell gearkasse, ikke automat. Vi erfarte at det ikke alltid var like lett å treffe riktig gear, men her lar vi tvilen komme tiltalte til gode – for det er uvant å kjøre med høyreratt og venstrehåndsgear. Om ABS-bremser skal høre til standardutstyret, har ikke Suzuki Import AS bestemt seg for ennå. De første bilene kommer før jul – uten ABS – og lanseringen skjer i januar. Prisen er ikke fastsatt foreløpig, men importøren sier at den skal ligge under 170.000 kroner.

DETTE ER SUZUKI JIMNY 1.3 JL:
Sylindervolum: 1298 ccm
Boring x slag: 74,0 x 75,5 mm
kW(hk)/omdr.: 59(80)/6000
Nm/omdr.: 104/4500
Dekk: 205/70R15
Egenvekt: 1025 kg
Toppfart: 140 km/t
Forbruk i følge 93/116/EU:
By:
1,02 l/mil
Landevei: 0,71 l/mil
Gjennomsnitt: 0,82 l/mil
Lengde: 362,5 cm.Bredde: 160,0cm. Høyde: 170,5 cm. Akselavstand: 225,0 cm.

Powered by Labrador CMS