-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Russland-Kina-allianse
Kaiyi – en bil fra både her og der
Kaiyi er en bil med virkelig tåkete bakgrunn og – sannsynligvis – like tåkete fremtid.
Jeg ante ikke om fenomenet før det dukket opp i et obskurt dokument i forbindelse med et russisk forum «ForAuto – 2023. Resultater og prognoser for bilmarkedet» der den nesten nye Kaiyi ble vist frem.
Samtidig ble det fortalt at produksjonen skulle begynne i januar/februar ved Avtotor-fabrikken i Kalinigrad. Målet er 30.000 biler i år.
Basic
For ordens skyld: her snakker vi om en 1,5-liters bensinmotor på 115 kW med CVT transmisjon og ganske mye akselavstand. Formgiving, ikke akkurat helt moderne, eksos-sertifisering etter kinesisk standard og aldri sjekket mot en betongvegg – så vidt jeg vet.
Merkenavnet som uttales Kai, finner du ikke i noe kinesisk katalog og ikke har jeg sett den i noen russisk heller. Heller ikke i noen italienske forresten, selv om det åpenbart ble importert 300 av dem dit for noen år siden. Umiddelbart omdøpt til Wey.
Selskapet ble etablert i 2014 som en underlig avstikker fra Chery, og noe designhjelp i Torino, litt økonomisk hjelp fra Chengdu og en linje i Yibins Smart Factory.
Broket bakgrunn
Men da den åpnet i desember 2019, het den kompakte SUV-en de bygde Chery Cowin, men logoen – en 120 graders V – er den samme som finnes på Kaiyi.

Og Cowin finner du som ganske oppegående i Kina i dag. I form av en kurant elbil som heter Cowin Xuanjie Pro EV som det ble solgt 2640 av i fjor. Et stykke unna ti på topp, med andre ord.
Så bare for å gjøre det helt klart: dersom det dukker opp en Cowin elbil på det norske markedet, så er det nei takk fra meg med en gang.
For deg vet jeg ingenting om.
Det vil si, jeg vet mer enn nok om deg til at jeg ikke vet noe, og det bygger ikke akkurat tillit.
Men hjemmesiden til Kaiyi er helt på topp.