-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mer sjel i Soul
Kias Soul er en spennende bil. Den skulle ikke vært en suksess, men ble det. Og den skulle vært amerikansk, men blir internasjonal.
Soul er en av de mange typiske Postman Pat-bilene. Men i motsetning til de andre er den blitt en suksess.
Da den ble lansert i 2009 var planene å selge max 40.000 eksemplarer per år. De siste to årene har den greid 100.000 hvert år – mens kolleger som Scion xB eller Nissan Cube så vidt har klart å finne 20.000 kunder årlig.
Soul er også den første Kiaen som selskapets den gang nye og veldig tyske designsjef, Peter Schreyer, hadde ansvaret for. Selvfølgelig er også dette en av de modellene som har fungert som en rakett for Schreyers ballistiske karriere.
Derfor vil også den nye Soul, som debuterte på vårens New York Auto Show, bli fulgt med ørneblikk. Spørsmålet er jo om det er mulig å erstatte en suksess med en suksess.
Denne gangen har ikke Schreyer endret noe på proporsjonene. Det er interiøret og eksteriøret det er gjort noe med.
Særlig er plastikk-følelsen i interiøret et område han har konsentrert seg om å endre. Disse dager er jo egentlig alt premium, men det er i hvert fall uttrykket Kia bruker på sin nye innside.
At den nye bilen bygges på en ny plattform (lenger og bredere enn det gamle og 28 prosent stivere) som skal bli felles for en rekke av Hyundai/Kia-konsernets kompakte biler, har sikkert også sørget for at den er blitt litt mer komfortabel på ujevn overflate.
Utvendig er det klart at Kias folk i California har sett på Track’ster konseptet fra Chicago i fjor. Aston Martin-grillen, under selve den krominnfattede snurpemunnen, sørger for et nytt, meget lavere optisk tyngdepunkt.
Men det er også jobbet mye både med profilen og hekken, selv om man heldigvis har klart å beholde originalens særpreg. Funky er fremdeles en beskrivelse man kan bruke på denne.
Og kanskje blir det nødvendig å gjenta det i tiden fremover. Se ikke bort fra at bilen snart er i Norge. Den skal jo til og med utstyres med rattet på den andre siden og selges i England. Med, i første omgang, diesel eller bensin på 1,6 liter. Men det er god plass til forskjellige tolitere også her, og da kan vi virkelig begynne å snakke om en dynamisk boks.