-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Noe du lurer på om Kia e-Niro?
Det nærmer seg første kjøring av Kia e-Niro. Siden mer enn 6000 norske bilkunder står på venteliste for akkurat denne elbilen, så antar jeg det fortsatt er mye som er uklart.

Kia e-Niro er den tredje kompakte elbilen til Norge med rundt 60 kWh batteripakke, hvilket betyr omtrent 400 kilometer sommerbruksrekkevidde med fulladet batteri.
Først ute var Opel Ampera-e med 60 kWh, så kom Hyundai Kona i sommer med 64 kWh, og om kort tid er Kia e-Niro her med samme batteristørrelse. Noe ut i 2019 skal også Nissan Leaf og Kia e-Soul være på plass med tilsvarende batterikapasitet.
Nå har Kia gått ut og nedjustert rekkevidden fra opprinnelig oppgitte 485 til 455 kilometer for modellen med den største batteripakken, og til 289 kilometer for bil med 39,2 kWh batterikapasitet. Den nye rekkevidden harmonerer godt med tilsvarende tall for halvbroren Hyundai Kona.
Som årsak til feilen oppgir Kia at organisasjonen som utførte testen kjørte for lenge i urban-modus.
BilNorges søsterpublikasjon - bladet Bil – langtestet Kona tidlig på vinteren, og med snø under hjulene på deler av testen endte vi på 430 kilometer rekkevidde før batteriet var tomt.
Prisen på de første bilene som kommer til Norge rett etter jul oppgis til 377.400 kroner. Det inkluderer «alt» utstyr. Ladefarten på hurtigladestasjoner oppgis til maksimalt 100 kW.
Mange har feilaktig trodd at Kia e-Niro er tvilling med Hyundai Kona, men så er ikke tilfelle. Plattformene er forskjellige og selv om batteripakkene er like store i de to bilene, opererer de med ulik celleleverandør (LG Chem for Hyundai og SK Innovation for Kia).
Motoren på hele 204 hk skal være den samme. Kia oppgir 395 Nm i moment som tar bilen til 100 km/t på 7,8 sekunder.
Jeg antar at du lurer på når bilen kommer med tilhengerfeste, om det er aktuelt for Kia å ta e-Niro med den minste batteripakken til Norge, hva prisen i så fall blir og når den vil kunne leveres.
Et helt naturlig spørsmål å stille Kia i Europa er volumet på leveringene til Norge, og ikke minst om Kia fortsatt har tenkt å endagsregistrere mange av bilene i Tyskland før de sendes til Norge!
Alle spørsmål du måtte ha om Kia e-Niro sender du meg på denne linken, så skal jeg så godt det lar seg gjøre forsøke å finne svar.