-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Elegant koreaner
Kia lanserer en ny generasjon K5 på hjemmebane. Hos oss kan den på sikt bli aktuell under en annen betegnelse, gitt visse forutsetninger.
Modellen som heter Kia K5 i Korea tilsvarer Optima i Europa og USA. Så når Kia nå viser en ny K5 som skal på markedet allerede i desember, kan vi regne med å se den på vårt kontinent også – om en stund.
Så blir det spennende å se om den kommer med de elementene som kan gjøre den interessant for Norge – i så fall må den få ny hybrid drivlinje og leveres som stasjonsvogn.
Men selv i riktig innpakning blir den neppe noen volumselger – hittil i år er det ifølge OFV registrert 216 Optima på norske skilter, ned fra 555 i samme periode i fjor.
En nær slektning av Optima er Hyundai Sonata som er populær i USA, men den selges ikke i Norge.
Nye Kia K5 har en tiltalende design som er vesentlig mer sportslig enn dagens Optima. Den har mye til felles med Kia Stinger, men K5 er en ren sedan, ikke en kombi som Stinger.
Fronten er aggressiv med Kias haikjeft-grill og store luftinntak nederst. Hekken domineres av en lysstripe som strekker seg fra side til side, samt en diskret spoiler integrert i koffertlokket.
En kromstripe strekker seg fra A-stolpen, over takbuen og hekken og ender opp i A-stolpen på motsatt side.
Dagens Optima har en samlet effekt på 205 hester og et dreiemoment på 375 Newtonmeter. En batteripakke på 11,3 kWt sørger for en elektrisk rekkevidde på 62 km etter WLTP-syklusen.