Absolutt Kia, men Pikant?

Mitsubishi lanserte en Carisma. Nå har Kia en Picanto. Noe tyder på at ordenes betydning og valør ikke helt har trengt gjennom i Asia ennå.

Publisert Sist oppdatert

Kia Picanto
Kia Picanto

Først publisert i Bil 4 - 2004

Ikke misforstå. Hadde Kia kalt den nye småbilen sin Competento hadde jeg sagt bravo. Men Picanto? Ikke akkurat.
Hva vi har her er en ny bil i A-segmentet. Et segment som sårt trenger nye deltakere for å få en såpass posisjon at segmentet blir respektert. Slik det er i dag, med mindre enn 1 prosent av totalmarkedet oppfattes det som en vits. Og importørene tar ikke inn modeller der fordi “segmentet er for lite til at det er interessant”. Her har vi en klar hønaog-egget-situasjon, bare omvendt. Hva kom sist...?

Den nye Hyundai Atos er bygget på samme plattform som Picanto, og ble av en eller annen merkelig grunn presentert med en ikke ferdigutviklet fjæring. Men det kan ikke være tvil om at når bilen kommer på gata til sommeren vil den være meget kompetent. Fjæringsveien er imponerende lang, og med Kias mål om å bli den sportslige delen av Hyundai/Kai-konsernet burde vi kunne se frem til både komfort og solid demping.
Det finnes to motoralternativer, hvorfor man skal kunne velge mellom 61 og 65 hester er ikke helt forståelig, forskjellen blir marginal. Men mellom automat (med en genial hydraulisk brått-gearskift-eliminator) og manuell blir forskjellen større, her er det helt klart et spørsmål om komfort eller ytelse. Det er imidlertid verd å legge til at dette nok er den mest fritt-dreiende ogfestlige Korea-motoren jeg har kjørt til nå. 3 ventils topp og såpass mye renseutstyr at den møter Euro IV der det kreves.
Med såpass mye åpenbar motorkompetanse innabords er det nesten slik at jeg ser frem til neste års tre-sylindrede 1,1 liters diesel, kanskje den blir meget bra? Den kommer i hvert fall til å bli en hit på mange EU-markeder. Og det er dette som er hovedmålet med Picanto. Nesten triple salget fra fjorårets 110.000 i Europa, til innpå 300.000 neste år. Med Picanto og Cerato (til Norge i september), og to nye B-segmentere neste år har Kia plutselig gått fra å dekke 35% av markedet til ca. 85%. Europas mest-voksende merke tar altså ingen pust i bakken foreløpig.
Det som for oss er det viktigste med bilen er at den dekker mange forskjellige oppgaver meget kompetent. Motorvei i140 halve dagen uten sjenerende støy, eller smette inn og ut av tett bytrafikk, begge deler gjør den like bra. Gode seter, masse plass (til fire) og et snes oppbevaringsplasser inne i kupeen gjør den visstnok kvinnevennlig. Nedfellbare bakseter selvfølgelig, masse utstyr, nedkjølt luft, varme seter, kollisjonsputer, stillbart ratt – såpass mye at dersom importøren klarer å holde på målet om 120.000 kroner, burde Asegmentet plutselig være blitt dobbelt så stort.
Importørens ambisjoner er imidlertid litt mer beskjedne (“segmentet er jo så lite...”). Et årsvolum på 600 biler. Det vil si ca. 300 i år.

Kia Picanto 1.0 12V:
Pris fra:
ca.120.000
Motor: 4-sylindret rekkemotor.
Sylindervolum: 999 ccm. Effekt: 45 kW (61 hk) v/5600 o/min.
Dreiemoment: 86 Nm v/4500 o/min.
Mål: Lengde: 350 cm. Bredde: 160 cm. Høyde: 148 cm.
Akselavstand: 237 cm.

Powered by Labrador CMS