Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento
Kia Sorento

I støvet for Kia Sorento

Egentlig skulle jeg ønske at jeg kunne rapportere om den nye Kia Sorento i søla. Men det viste seg at støv var hovedingrediensen på den off road ruta som ble valgt

Publisert Sist oppdatert

To nye
Kia hadde to premierer på årets Madrid-utstilling. Den minste var den største – Carens er utvilsomt av større betydning enn Sorento. Og mens Carens var ny, nøyde Sorento seg med en ansiktsløftning.
Det vil si: de virkelige endringene syns ikke – de ligger i hk-avdelingen.

2,5 liters dieselmotoren har fått 30 hk mer og er oppe i 170 slike nå. 3,5 liters bensin-utgaven er enda mer imponerende, for den er blitt på 3,3 liter men yter nesten 50 hester mer enn den gamle. Den nye V6 motoren er oppe på 241 hk.

Det dette kraft-tillegget har gjort er ikke i første rekke å bedre aks og topp-fart, selv om det også har skjedd, men det har gjort at ingeniørene kunne be om nye tannhjul i diff’en. Utvekslingen er nå såpass mye lenger at det merkes både på forbruk og motorvei-låt.

Og siden vi er inne på diff. Det leveres både manuell og automatkasse her, begge er fem trinns. Man kan enten få en drivlinje der man selv kobler inn firehjulsdriften og man kan også velge en low range. Men som alternativ finnes det også et elektronisk fulltids 4x4 opplegg. Et sperredifferensial bak er også en mulighet.

Lite utfordrende
Nå var de 25 kilometerne off-road dessverre ikke særlig krevende. Hardstampete jordveier, med masse sprekker, gjorde mer for at vi fikk prøvet ut komforten enn de rene terrengegenskapene. Og selv de største sprekkene behandlet den med glans.

Lite svaiing tyder på at ingeniørene virkelig har jobbet med støtdemping denne gangen. Skikkelig beskyttelse under biler kan også tyde på at de har tatt terrengmuligheter på alvor, men – som sagt – akkurat dette tør jeg ikke si noe om. Faktisk klarte jeg meg med forhjulsdrift hele veien.

Ny plast langs sidene, og nye støtfangere er nok til å antyde at dette er en ny bil. Lengden er plusset på, så vidt, men ellers er alle målene som før. Hvilket fremdeles betyr at dersom du skal ha denne bilen, kan du glemme grønn-skilt mulighetene.

Det betyr igjen noe som kommer til å starte litt over en halv million og ende litt under 600.000. Hvor mye over og under vet vi foreløpig ikke, men siden bilen skal være i Norge i august/septemberskiftet får vi nok snart vite det også.

En årstakt på 200 biler regner importøren med. Ganske ambisiøst, det er omtrent det gamle Sorento har solgt siden den ble introdusert i 2003.

Powered by Labrador CMS