-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
Kias nye storbil
Kia benyttet påsken til å lansere sin nye Optima i New York. Med skreddersydde motorer kommer den også til Europa for å erstatte en utgående Magentis. Men hva med Norge?
Det er det såkalte D-segmentet for store familiebiler som nå får en ny utfordrer fra den koreanske produsenten.
Bilen skal hete K5 i Korea, mens Optima-navnet skal benyttes på alle andre markeder. Dermed blir den altså ingen ny Magentis.
En av konkurrentene Optima møter er søstermodellen Hyundai Sonata, men også kjente travere som Passat, Mondeo og Insignia i det svært tøffe segmentet.
Og som hos nye Sonata er det lagt vekt på elegant design også her. Ut fra de få bildene vi har til nå, ser Optima ut til å ha lite å skamme seg for med hensyn til utseende.
Designerne i Frankfurt og Irvine, California, har samarbeidet godt over Atlanteren under ledelse av Peter Schreyer.
Bilen med de vitale målene 485 x 183 x 146 cm er lengre, bredere og lavere enn modellen den erstatter. Akselavstanden på 279,5 cm.
LES OGSÅ: Fremtidsmusikk fra Kia
Til Europa kommer Optima med to alternative motorer – en 2,0-liter CVVL bensinmotor og en 1,7-liter VGT turbodiesel. Alle Optimas girkasser, enten de er manuelle eller automatiske, har seks trinn.
Europa-salget starter i 2011, og dermed har den norske importøren fortsatt tid til en lengre diskusjon før de avgjør om Optima er aktuell for vårt marked. Innen de får bestemt seg fins kanskje også en hybrid Optima – en slik skal lanseres i USA i 2011.