-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Kias nye storbil
Kia benyttet påsken til å lansere sin nye Optima i New York. Med skreddersydde motorer kommer den også til Europa for å erstatte en utgående Magentis. Men hva med Norge?
Det er det såkalte D-segmentet for store familiebiler som nå får en ny utfordrer fra den koreanske produsenten.
Bilen skal hete K5 i Korea, mens Optima-navnet skal benyttes på alle andre markeder. Dermed blir den altså ingen ny Magentis.
En av konkurrentene Optima møter er søstermodellen Hyundai Sonata, men også kjente travere som Passat, Mondeo og Insignia i det svært tøffe segmentet.
Og som hos nye Sonata er det lagt vekt på elegant design også her. Ut fra de få bildene vi har til nå, ser Optima ut til å ha lite å skamme seg for med hensyn til utseende.
Designerne i Frankfurt og Irvine, California, har samarbeidet godt over Atlanteren under ledelse av Peter Schreyer.
Bilen med de vitale målene 485 x 183 x 146 cm er lengre, bredere og lavere enn modellen den erstatter. Akselavstanden på 279,5 cm.
LES OGSÅ: Fremtidsmusikk fra Kia
Til Europa kommer Optima med to alternative motorer – en 2,0-liter CVVL bensinmotor og en 1,7-liter VGT turbodiesel. Alle Optimas girkasser, enten de er manuelle eller automatiske, har seks trinn.
Europa-salget starter i 2011, og dermed har den norske importøren fortsatt tid til en lengre diskusjon før de avgjør om Optima er aktuell for vårt marked. Innen de får bestemt seg fins kanskje også en hybrid Optima – en slik skal lanseres i USA i 2011.