-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Med røtter i Amerika
IWC er et klokkemerke det står respekt av. Det er også et klokkemerke med en litt atypisk historie, for her er grunnlaget lagt av en amerikaner.
Florentine Ariosto Jones hadde vært sjef for en av USAs ledende klokkeprodusenter i Boston, da han i 1968 kom til Sveits for å kombinere lave sveitsiske lønninger og tradisjonell sveitsisk håndverkskvalitet med amerikansk industriell praksis.
Resultatet ble International Watch Company – et selskap som vokste seg ganske stor på ganske kort tid. Allerede i 1875 kunne IWC åpne en helt nybygd fabrikk med arbeidsplasser for 300 personer. Og allerede i 1880 ble selskapet overtatt av nye eiere.
Da kom Rauschenbach-familien inn, og de bestyrte IWC – under en rekke forskjellige navn – helt frem til den siste arvingen, fjerde generasjon faktisk, døde i 1986.
Blant slekta som hadde vært involvert i driften i disse mer enn 100 årene, finner vi blant annet Carl Jung, psykolog og psykiater og grunnlegger av den analytiske psykologien, en gren av dybdepsykologien du må være så snill å holde sterkt adskilt fra psykoanalysen.
IWC kan også minnes den meget kuriøse opplevelse å være bombet sønder og sammen av noen ganske feilnavigerte amerikanske fly i april 1944. Det var heldigvis ikke mye det nøytrale Sveits opplevde av slikt.
Fra 1980-årene begynte IWC å gjøre seg skikkelig bemerket. Da hadde VDO gått inn som eier, etter at sveitsiske banker hadde lett etter ny kapital for selskapet. Det har vært mange eierskifter etter det. Og det har også vært endringer innenfor vårt felt: biltilhørighet.
For IWC ble tidlig den foretrukne samarbeidspartneren til Porsche Design. Chrono II var et av resultatene fra dette, for ikke å snakke om Ocean 2000 som de utviklet for den tyske marine.
Disse klokkene var vanntette ned til 2000 meter! Alle disse gamle IWC-Porsche stykkene er ettertraktet bytte for samlere i dag.
Men i 1987 ble samarbeidet avsluttet og IWC pluss Mercedes ble det nye paret. Hvert eneste år ble det laget en spesialserie Mercedes-ur fra IWC. Det siste i 2005.
Men samarbeidet var ikke ferdig med det. For året etter kom det tøffeste av alle tøffe IWC-klokker – med en smule tilbehør.
”IWC Ingenieur Automatikk CLS 55 AMG” het tilbudet. Serien ble fremstilt i 55 eksemplarer, spesialutstyrt bil med IWC-klokke på dashbordet og spesialtilvirket armbåndsur.
Begge elementene måtte kjøpes sammen, det er først i ettertid man har hatt muligheter til å plukke opp klokken alene, pent brukt.
Kanskje blir det IWC som selger en slik igjen. De siste 10 årene har de nemlig hatt spennende online auksjoner over gamle (eller nye, men i så fall svært spesielle) ur.
I år introduserte IWC en Big Pilot utgave av en klokke bygget til minne om Antoine de Saint Exupéry (”Den Lille Prinsen”). Den originale titan-prototypen hadde de auksjonert bort to år tidligere.
Følg med, så kan du kanskje bli eier av en original CLS 55 AMG-klokke. Det er vanskelig å få det mere eksklusivt.