-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Superleggera fra Chanel
Sorry. Jeg kan ikke forklare hvorfor Chanel har kalt en del av sin J12-serie for Superleggera. Og sannsynligvis kan ingen andre heller.

Jeg var på vei til å spørre Jacques Helleu om det etter at jeg hadde fått boken om alle hans år hos Chanel, men så døde han, altfor tidlig – bare 69 år, for to år siden.
Da hadde han vært der i 50 år, og de siste årene var han i prinsippet sjef for alt det Karl Lagerfeld ikke var sjef for. Parfymer, smykker, annonser, sponsing – og klokker.
Jeg så aldri på denne mannen, superelegant kreativ sjef for hele Chanel-konsernet, som en som var spesielt interessert i håndbygde, flimsy italienske sportsbiler med masse stil med lite substans.
Jeg så ham mer som en åpen Bentley eller en elegant Facel Vega – til nød som en 8-sylindret Bugatti, men i så fall bare for en tur i parken.
Så slår han til med den første klokka fra Chanel for 30 år siden og følger opp suksessen med en flunkende ny serie for fire år siden. J12 heter den og kommer i en rekke forskjellige utgaver.
Noen er skikkelig bling, en er utstyrt med Tourbillon, baguette-kutta diamanter er ikke ukjent i sammenhengen, og en heter altså Superleggera.
På en eller annen måte må han ha vært i kontakt med det som er igjen av Milano-karosserimakeren Touring, det er de som brukte Superleggera-betegnelsen på sin spesielle lettvekts konstruksjonsform.
For både skriften og rødfargen på merket er nøyaktig, slik som italienerne leverte det i 50-årene.
Men Helleu kom aldri lenger enn til å fortelle, i et intervju, at ”Jeg ville først og fremst skape en klokke for meg selv. Jeg ville lage noe som ikke var motepreget, noe som var solid og varig og som ville minne eieren om de store klassiske bilmerkene….”
Bruk av keramiske materialer kan kanskje bringe tankene til bremsesystemene på moderne superbiler, mens bruken av aluminium er Superleggera og Alfa og håndbanket Maserati og Bristol (som også brukte Superleggera-konstruksjon og design).
Ting kan tyde på at Helleu ikke klarte å få opp sitt opprinnelige budskap til sine prinsipaler heller. På Chanels hjemmesider kan vi lese at merket er hentet fra en Italiensk Touring klubb fra 50-årene.
På en måte begynner en klokke til rundt 5.000 Euro å bli litt av en vits. I hvert fall hvis det er Superleggera-elementet man blir fristet av.