-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Skoda Kodiaq
Nå kan den kjøre ti mil på strøm
Når Skoda lanserer andre generasjon Kodiaq, tilbys den for første gang som ladbar hybrid med over 100 km elektrisk rekkevidde. Men om den i det hele tatt kommer til Norge, blir det svært kortvarig.
Kodiaq er den store familie-SUV-en med inntil syv seter, og siden introduksjonen i 2016 er det ifølge Skoda produsert 841.900 av modellen.
Også i Norge er modellen populær. Ifølge OFV er det registrert 8381 nye Kodiaq frem til i dag – noe som gjøre den til fjerde mest solgte Skoda-modell i perioden 2016-2023 etter Enyaq, Octavia og Superb.
Snarvisitt til Norge?
Om nykommeren sier importøren som følger:
– Vi åpner for å kunne introdusere nye Kodiaq til Norge, i en begrenset periode frem til merket blir elektrisk i tråd med 2025-målet om et helelektrisk nybilmarked i Norge.
Og om den skulle komme, er det nok primært den ladbare hybriden som er aktuelt – om da ikke alle fordelene hybridene oppnår elimineres når regjeringen legger frem det nye statsbudsjettet i morgen.
Dessuten mangler den ladbare hybriden en egenskap norske kunder i dette segmentet ønsker seg: firehjulsdrift.
Om maks fremkommelighet står øverst på kravlisten din må du velge en av toppmodellene med diesel- (193 hk) eller bensinmotor (204 hk) kombinert med DSG automatgirkasse.
Godt med plass
Nye Kodiaq har vokst med 6,1 centimeter, og er nå 4,758 meter lang med en akselavstand på 2,791 meter. Bredden er på 1,864 meter og høyden 1,659 meter. Passasjerer på tredje rad får 1,5 centimeter mer plass i høyden sammenlignet med forgjengeren.
Bagasjekapasiteten har også økt, for 5-seteren øker volumet med 75 liter – til 910 liter. Med bakseteryggene nedfelt er kapasiteten 40 liter større, med et volum på hele 2105 liter.
For syvseteren er det plass til 340 liter bak tredje seterad, 70 liter mer enn tidligere. Med seteryggene nedfelt er volumet på 845 liter, hele 80 liter mer sammenlignet med eksisterende modell.
Nå har jo Skoda sendt klare signaler om at de også utvikler en stor el-SUV gjennom sin Vision 7S, men om den vet vi bare at den sammen med to andre modeller skal på markedet innen 2026, så den er ikke «like rundt hjørnet».