-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mystisk Stratos
Dette er en av de mer mystiske bilene i år. Pininfarina, Ferrari og Fiat er der, men allikevel vet ingen – hva er det og hva skal det bli?
Det hele forholder seg utvilsomt til den originale Lancia Stratos som VW Beetle forholdt seg til den opprinnelige Bobla. Her er det noen som ønsker å gjenopplive et av bilhistoriens virkelige fyrtårn.
Konseptutgaven ble vist av Bertone i 1970 og produksjonsutgaven – som var ganske annerledes – debuterte i 1972, og gikk blant annet hen og ble en av tidenes meget-vinnende rallybiler.
Også den hadde Ferrari-spor, bak i bilen satt det en Dino-motor og sang. Både Lancia og Ferrari var en del av Fiat-familien da.
Det fortelles at denne nye Stratosen er bygget på en forkortet 430 Scuderia-chassis. Det stemmer også godt med forbildet, Akselavstanden var så kort, 218 cm, og motoren såpass langt bak, at det var like enkelt å holde den bilen på tvers som på langs.
Det som ryktene ned gjennom nettet forteller er at denne bilen er bygget hos Pininfarina og fotografert på Fiats prøvebane i Ballocco. Det betyr for det første at her dreier det seg om en solid investering – enten planen er en produksjonsserie eller en engangsforeteelse.
Vi har sett noen av dem i det siste, tidligere i år var det for eksempel en tysker som feiret Alfas 100 år med å få Zagato til å bygge en egen TZ3.
SE DEN HER: Alfa Romeo TZ3 Corsa Zagato
For det andre betyr det at Fiat på en eller annen måte er innblandet. Man låser ikke uten videre opp de tunge portene til Ballocco og hygger seg på banen der noen timer.
Enten er det fordi Fiat/Lancia tenker på å gjenoppfriske Stratosen – retro er jo ikke akkurat noe ukjent fenomen. Eller er det fordi den/de som står bak har uvanlig gode forbindelser med Torino-kjempen.
Men se så, i det vi skriver disse linjer er det åpnet en ny Internett-side som heter www.new-stratos.com. Der bekreftes det at det er en tysk industrileder, Michael Stoschek, som har bestilt denne hos Pininfarina.
Kanskje vil han bygge 25 eksemplarer av den. Om det blir én eller 25, dette må bli vanvittig moro med disse linjene som ligger så tett opp til den opprinnelige Marcello Gandini designen, med Scuderia-motorens mer enn 500 hester og med en vekt, kanskje så lav som 1200 kg.
Og med et navn som vekker gjenklang hos alle som er glade i fantastiske biler. Og det var der jeg var på villspor igjen, før hele historien dukket opp.
En god venn av dette huset, Chris Hrabalek – bildesigner, Stratos-samler, nære forbindelser til Bugatti og glitrende bilskribent – ikke bare kjøpte Stratos-navnet, han viste også frem et nytt Stratos-konsept på Genève-utstillingen i 2005.
Kanskje han visste noe om dette mysteriet? Jeg hektet et av disse bildene på mailen og skrev: ”Is there a story?” Klokka to på natta kom svaret: ”I don't know, you tell me. Is there?” Ett minutt etterpå kom dette: ”PS: ...wait...on second thoughts...there always is! Best, Chris.”
Jeg tolket det som om han visste noe. Det gjorde han sikkert også, han gjør som regel det.
Men det ser i hvert fall ikke ut til at han hadde noe direkte å gjøre med dette, selv om han hadde koblet inn Stochek i sitt Fenomenon-eventyr.
På Stratos-siden forteller imidlertid Stochek at han startet samarbeidet med Pininfarina i 2008, at det var Jason Castriota (i dag tegner han de nye SAABene) som startet på prosjektet, men at det ble overtatt og fullført av Luca Borgogno.
Så der har vi det meste av denne historien.