-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
Bilen for de store anledninger
Med Range Rover Sport utstyrt med V8 dieselmotor og 272 hk, når du virkelig nye høyder. Dette er definitivt bilen for de store anledninger.
Allsidig
De ekte firehjulstrekkene tar deg til plasser du ikke ante det var mulig å kjøre med bil. Du tror det faktisk ikke før du faktisk har kjørt dit selv.
Med kraftfulle motorer, luftfjæring som gjør det mulig å løfte bilen, reduksjonsgear og avansert styring av motorkreftene til de av hjulene med best feste, krabber de fram som ei fjellgeit. Dagen etter kjører du i finstasen med samme bilen til operaen.
Det er akkurat slik Range Rover Sport med ny V8 dieselmotor er. En stor og deilig luksusbil av ypperste britiske klasse med tilstrekkelig kraftoverskudd til å flytte 2,7 (!) tonn bil. Nesten som et bibliotek på hjul.
Rå kraft
Ford har til sine luksusbilmerker Land Rover/Range Rover og Jaguar tatt fram en V8 dieselmotor med 3,6 liters volum, 272 hk i ytelse og 640 Nm i drakraft. Allerede ved 1250 o/min yter motoren over 400 Nm! Til 100 km/t fra stillestående drar dette på 9,2 sekunder og toppfarten oppgis til 209 km/t.
Sammenliknet med TDV6 øker motoreffekten og drakraften med mer en 40 prosent - samtidig som forbruket bare øker med 11,3 prosent.
Blir straffet
Men nå har vi samtidig berørt medaljens bakside. Miljøforkjempere vil sannsynligvis nok en gang stemple Range Rover som miljøsvin av verste klasse.
Selv om dieselutgaven slipper ut 20 prosent mindre CO2 enn den kompressormatede bensinmotoren (4,2 liter/400 hk/560 Nm), snakker vi fortsatt om et forbruk på 11,3 liter/mil i gjennomsnitt og 299 gram CO2 per km i utslipp. Slikt straffes med 83.353 ekstra avgiftskroner neste år.
Da snakker vi om en startpris rundt 1,3 millioner kroner når nyttårsrakettene daler inn i 2007.
Gammel kjenning
Nå vil du kanskje innvende at det meste av dette har du lest før. Ja, naturligvis er Range Rover med V8 dieselmotor gammelt nytt for BilNorges lesere.
Land Rover har jo egentlig bare flyttet den noen måneder gamle drivlinjen fra Range Rover over i Range Rover Sport. Vårt poeng er bare at Sport-varianten har mer veiorientert kjøredymanikk enn den originale Range Rover, uten å gi avkall på terrengegenskapene.
Det er derfor vi uten å nøle utroper Range Rover Sport til en av de aller beste off/onroad kjøremaskiner – for de ytterst få som kan ta seg råd til nyte det.
FAKTA OM RANGE ROVER SPORT TDV8:
PRIS: Fra ca 1,3 mill i 2007
MOTOR:
8-sylindret V-motor, 3630 ccm/272 hk (4000 o/min), 640 Nm/2000 o/min.
MÅL OG VEKT:
LxBxH: 4,79 x 1,93 x 1,82 m
Akselavstand: 2,75 m
Bakkeklaring: 17 - 23 cm
Vadedybde: 70 cm
Vekt: Fra 2675 kg
Maks tauevekt: 3500 kg
Bagasjerom: Maks 2013 l
Dekk: 255/70R19 – 275/40R20
YTELSER:
Aks. 0 – 100 km/t: 9,2 sek
Toppfart: 209 km/t
Forbruk(EU): 1,13 l/mil
CO2-utslipp: 299 g/km