Med sportslighet og kraft vil Land Rovers nyeste produkt legge seg på øverste hylle blant firehjulstrekkerne. Interiøret med ekte treverk og ekte alu understreker det.
Fabrikken selv hevder at Range Rover Sport er en helt ny type Land Rover. Til å oppfylle den påstanden er vel både navnet og bilens design alt for lik Range Rover (men slankere og kortere), mens konstruksjon og komponentdetaljer har mye til felles med Discovery. Uansett er den en direkte konkurrent til veletablerte statusprodukter som BMW X5, VW Touareg og Porsche Cayenne.
Førermiljøet er gedigent, og selv om det er rommelig og luftig gir det samtidig en kompakt følelse, omtrent som cockpiten i et fly. Den brede midtkonsollen gir god sidestøtte til høyrebenet, venstrefoten finner en bred, god fothviler, og skinnsetene gir god støtte til både lår og rygg. Her er det nærmest kjemisk fritt for hardplast, det er ekte aluminium og ekte treverk som dominerer.
Hjulopphenget bak er det samme som i Range Rover (og dermed også tilnærmet identisk med det som brukes i BMW 7-serie), mens forhjulsopphenget er eget for Range Rover Sport. Dermed består hjulopphengene kort sagt av uavhengige, doble triangelarmer på alle fire hjul. Transmisjonssystemet, hvor både de mekaniske og elektroniske komponentene er utviklet og levert av GKN Driveline, inkluderer blant annet ETM, Electronic Torque Manager, det vil si elektronisk styrte differensialer. Senterdifferensialen hører til standardutstyret, mens differensial bak er ekstrautstyr.
Range Rover Sport er forbausende stabil til å være en så tung bil, den behøver ikke å gjetes som enkelte andre store firehjulstrekkere, og sideveis krenging er i praksis fraværende. Legg til en styring med god respons fra underlaget og du får en fin kombinasjon av komfortabel og sportslig kjøretur – faktisk i en slik grad at det er langt mellom hver gang vi opplever at en stor SUV byr på så mye kjøreglede.
Annonse
Krefter i overflod Tre motorer står på programmet, vi har foreløpig bare kjørt de to bensinmotorene, en normalpustende åtter med 300 hester og en kompressormatet åtter med hele 390 hester. Tror du det rører på seg, eller? S/C-utgaven byr på et velvoksent dreiemoment på 550 Newtonmeter, noe som selvfølgelig betyr et utrolig skyv nærmest uansett hvor bratt motbakken er. Like imponerende er akselerasjonen på 7,6 sekunder fra stillestående til 100 km/t – som betyr den raskeste Land Rover noensinne – og husk at egenvekten er over 2,5 tonn. Motorene er kombinert med en nydelig, myktsjaltende sekstrinns automatkasse fra ZF med sports-modus og Command Shift. Sistnevnte er Land Rovers navn på manuelt, sekvensielt gearskift.
Den imponerende ytelsen til tross, den største merkbare forskjellen mellom de to V-åtterne er lyden. Den godslige åtter-dunkingen dominerer i den vanlige motoren, mens kompressorsusingen kiler øregangene når du drar på med kompressormotoren.