Kongen av 4x4

Bønder og adelige, skogsarbeidere og artister, følg med! Her utvikles deres neste bil.

Publisert

Få modeller har like høy status blant de som ønsker suveren fremkommelighet i luksuriøs innpakning, som en Range Rover. Den posisjonen har den hatt siden første generasjon ble lansert for over 40 år siden – nærmere bestemt i 1970.

Dagens modell, den første med selvbærende karosseri, har vært solgt siden 2001. Riktignok fikk den en ansiktsløftning i 2005 og litt retusj i 2009, men nå går det ubønnhørlig mot nok et generasjonsskifte. Men neppe før i 2013.

Testbenk
Det er med andre ord en tidlig prototyp - en bastard med ny teknologi i gammel innpakning - som Carparazzis fotografer har kommet over her.

Det kan se ut som den nye bilen beholder dagens plattform, men at den får noe bredere sporvidde.

Den sammenlappede fronten kan være et tegn på at nye motorer er under utvikling og testing. Men det kan også være at neste generasjon Range Rover får en ny front for å score høyere med hensyn til sikkerhet for fotgjengere i kollisjonstester.

Under panseret vil vi finne en miks av kraftige diesel- og bensinmotorer – i dag er spennvidden fra 210 til 510 hester. Og for å oppnå et bedre snittforbruk for hele flåten, er det naturlig at også Range Rover tilbys med en hybrid drivlinje.

Powered by Labrador CMS