Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy
Renault Megane Trophy

Megane Trophy: Kultivert GTI

Megane Renault Sport er den franske utfordreren i GTI-klassen. Nå kommer den i en utgave som gjør den enda mer attraktiv. Vi har kjørt Megane Trophy - både på vei og bane.

Publisert Sist oppdatert

Med 225 hester er Megane Renault Sport en bil som tar opp konkurransen med bl.a. Golf GTI.

Modellen kom på markedet for et snaut år siden og er solgt i et antall av 5.200, noe som gir den en markedsandel på 7,8% blant sportslige hatchback’er i C-segmentet i Europa.

På hjemmebane har den en andel på 50% og den er også populær i Mexico, Syd-Afrika og Japan – tre markeder som skuffer unna nærmere halvparten av den begrensede produksjonen.

Få har hatt innvendninger med hensyn til bilens motorytelser, men mange mener at chassis og styring ikke har ytt bilens potensiale full rettferdighet. Det har Renault Sport gjort noe med i Megane Trophy, en spesialutgave det skal lages kun 500 eksemplarer av.

Kontant styring
Den elektriske servostyringen har fått en ny oppbygning og er svært kontant og effektiv. Faktisk fungerer den nye løsningen så bra at den snart vil bli å finne i samtlige Megane-modeller (fra mai-produksjon).

Fjæringen er vesentlig stivere (77% bak og 25% foran) uten at det går vesentlig utover komfort på vanlig vei. Dunlop har utviklet egne SP Sport Maxx dekk i dimensjon 235/40 R18 for Trophy-utgaven som også har fått sine egne, elegante grafitt-fargede felger og kraftigere bremser.

Vi fikk gleden av å boltre oss på Calafat-banen syd for Barcelona. Megane Trophy er hakket hvassere enn Golf GTI og Astra GTC Turbo (som du snart kan lese mer om her på BilNorge), men det som virkelig imponerer er de effektive bremsene. På spanske fjellveier kommer dreiemomentet på 300 Newtonmeter godt til nytte for rask akselerasjon ut av kurver.

Ber om svinger
En komfortabel sittestilling i justerbare sportsseter som er akkurat passe myke, og et sportsratt som sitter der det skal takket være justeringsmuligheter, gjør Megane Trophy til en bil du gjerne tar en weekendtur gjennom den norske fjellheimen med. Synd da at den neppe kommer på markedet hos oss i det hele tatt.

Mer om vår prøvetur med Megane Trophy kan du lese i juni-utgaven av Bil hvor du også vil finne en sammenligningstest av Golf GTI og Astra GTC.

Powered by Labrador CMS