-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
Populær Passat rundt hjørnet
Vi har vært i Tyskland og kjørt ny Passat stasjonsvogn. Bilen kommer til Norge i slutten av september, og dermed er VW klar til å jafse nye andeler av firmabil-markedet.
Stasjonsvogna står for rundt 80 prosent av Passat-salget i Norge, og har i en årrekke tronet øverst på statistikken over de mest populære firma- og familiebiler. Det er sjette generasjon Passat som nå lanseres, større og mer velutstyrt enn noensinne.
Mest diesel
Passat Variant tilbys med de samme motorene som sedanen, fem bensinmotorer og tre dieselvarianter. Mest populært er dieselalternativene 1,9 TDI med 105hk og 2,0 TDI med 140hk. Noen vil nok også velge den nye 2,0 TDI med 170 dieselhester og et dreiemoment på 350 Newtonmeter.
Rimeligste Passat er utstyrt med en 1,6-liters motor på 102hk, ganske spett i en bil av denne størrelsen med en egenvekt på nesten halvannet tonn. 1,6 FSI yter 115hk, men skal du velge en utgave med bensinmotor bør du ta en titt på 2,0 FSI med 150hk, 2,0 TFSI med 200hk eller den kraftige 3,2 FSI V6 med hele 250hk.
Vår favoritt
Personlig holder jeg en knapp på 2,0 TDI med 140hk som nær sagt ideell motor for en bil i denne klassen. Velger du utstyrsnivå Comfortline eller Sportline, plusser på DSG gearkasse og 4Motion, får du en svært praktisk og stor bil med god fremkommelighet til rundt 400.000 kroner.
Minste motor for bensin og diesel har 5-trinns manuell gearkasse som standard, mens øvrige varianter har 6-trinns kasse – med unntak av 3,2 FSI V6 som leveres med DSG gear og 4Motion inkludert i prisen. Ønsker du Tiptronic (FSI-motorer) eller DSG (TDI) gearkasse på andre varianter, må du plusse på rundt 20.000 på prisen. For firehjulsdrift er påslaget ca 30.000.
Harald A. Møller regner med å selge 1800 nye sedan stasjonsvogn inneværende år i tillegg til ca 1200 sedaner. I 2006 er salgsmålet for Passat 5000 biler, hvorav stasjonsvogna kommer til å utgjøre ca 80%. Pristillegget for stasjonsvogn sammenlignet med sedan er på ca 15.000 kroner.
Mer om nye Passat stasjonsvogn kan du lese i september-utgaven av Bil.