-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
-
Bilpleier
Toyota Hønefoss AS
-
Biloppretter Autolakk AS
MPS Bilskade AS
Aggressive priser, beskjedne mål
Skodas Roomster så vi første gang som konsept i Frankfurt i 2003. Dette var en bil av typen "denne MÅ dere lage". Og det gjorde de.
Kjapp prosess
Konstruksjonen ble frosset allerede 2 måneder etter, i oktober. Så de kunne ikke vært særlig i tvil. De tok ikke mye feil heller.
Dette er den glupeste nye bilen etter Fiats Multipla. Og det er den første bilen siden Renault 16 som ser ut som det har vært to forskjellige designere - en for fronten og en for hekken. Men i motsetning til Renaulten, gjorde det ikke noe denne gangen.
Forpart og bakpart er i fullstendig harmoni, selv om de er komplett forskjellige. Og dette er også et av de store Roomster-argumentene. Kontrollavdelingen foran, stuen bak. Og stuen er så viselig utformet at setene er montert i et slags amfi.
Geniale løsninger
La gå at de kan skyves sideveis eller tas ut eller foldes ned eller erstattes av et skistativ eller noe annet glupt (denne bilen har et fleksibelt, som i FLEKSIBELT, interiør), men det som vil gjøre deg til helten i nabolaget er at selv barn kan se over skuldrene til de som sitter foran. Selv ikke Multipla fikset det.
BilNorge var i går blant de første norske som fikk kjøre bilen, og vi kan fortelle at den unike blandingen av deler fra VW-konsernets delebinge (eller for å holde oss til familien - en fiks blanding av Fabia og Octavia) har gitt oss en bil med glitrende egenskaper.
Selv ikke det at testbilene var utstyrt med alt for brede dekk, kunne skjule kjøreglade biler som både i 160 på motorveien og i tut-og-kjør-trafikk på spennende landeveier, byr på både dynamikk og overraskende komfort og lydsvakhet. Selv de notoriske brolegningsgatene i Praha, ble tilbakelagt med noe i nærheten Phaeton-disiplin.
Motorprogrammet er Polo-dimensjonert, fra 65-hesters bensin til 105 hester med samme drivstofftyper, og 70 til 105 med diesel. Fem trinns rund baut, med en automat en gang neste år. Bare forhjulsdrift, men hvorfor trenger man mer for en slik bil? Og priser som skal starte godt under 200.000 og ende på (foreløpig) ca 225.000 for 80-hesters diesel og god utstyrspakke.
Sen ankomst
I år blir det ikke solgt mange av denne, den kommer ikke før i november, men neste år er det dimensjonert for 7-800 enheter. Hvilket høres latterlig lavt ut. Skodas totalvolum er tross alt på 4.000 - og de konkurrerer med alt mulig annet. Denne her er nesten enestående, inntil man oppdager at den konkurrerer vel egentlig med både Polo, Caddy og Touran, i tillegg til slike åpenbare som Scenic, S-max eller Meriva.
Og der har vi selvfølgelig et problem som løses av seg selv så lenge Skoda-distribusjonen er såpass mye dårligere enn VW-nettverket. Men glupe kjøpere lar seg ikke stoppe, og selv for Oslo-folk går det an å finne en Skoda-forhandler.
Vi kommer til å bringe et første prøvekjøringsinntrykk i neste utgave av BIL. Men denne nyheten er såpass interessant at den kommer vi til å følge tett i tiden fremover.