-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Seat León 2.0 TFSI
Her er det snakk om den samme motoren som i Octavia RS, en toliters turbomotor med FSI-innsprøytning. Men i stedet for 200 er det 185 hester innabords, og en noe annen karakteristikk oppover registeret.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
I Leon er det mindre tilfredsstillende å jage høye turtall, den trives best i området 4500-5000 o/min. Og effektkurven er jevnere og føles dermed mindre sportslig.
Men til tross for dette gjør maskineriet en god jobb, og spanjolen havner ikke sist i feltet.
Den er veldig godt balansert og stuper ikke så mye ved nedbremsinger, og den har en direkte styring som lystrer sjåføren.
Ellers er ikke designen spesielt sportslig – særlig med tanke på at utgangspunktet er tøffere enn flere konkurrenter.
Eksosrøret er gjemt under støtfangeren, pedalene er standard gummibelagte, mens rattet er tykt men uten noe godt grep.
Motor: R4 turbo, 1984 ccm
Effekt: 185 hk v/6000 o/min, 270 Nm v/1500 o/min
0-100 km/t: 8,8 sek
Toppfart: 210 km/t
Vekt/effekt: 1335 kg/185 hk = 7,2
Rundetid: 1:20,7 sek
Pris: ca. kr 350.000
- Til hovedartikkel SPC 2006
- Akselerasjonstester
- Rundetider