-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Seat León 2.0 TFSI
Her er det snakk om den samme motoren som i Octavia RS, en toliters turbomotor med FSI-innsprøytning. Men i stedet for 200 er det 185 hester innabords, og en noe annen karakteristikk oppover registeret.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
I Leon er det mindre tilfredsstillende å jage høye turtall, den trives best i området 4500-5000 o/min. Og effektkurven er jevnere og føles dermed mindre sportslig.
Men til tross for dette gjør maskineriet en god jobb, og spanjolen havner ikke sist i feltet.
Den er veldig godt balansert og stuper ikke så mye ved nedbremsinger, og den har en direkte styring som lystrer sjåføren.
Ellers er ikke designen spesielt sportslig – særlig med tanke på at utgangspunktet er tøffere enn flere konkurrenter.
Eksosrøret er gjemt under støtfangeren, pedalene er standard gummibelagte, mens rattet er tykt men uten noe godt grep.
Motor: R4 turbo, 1984 ccm
Effekt: 185 hk v/6000 o/min, 270 Nm v/1500 o/min
0-100 km/t: 8,8 sek
Toppfart: 210 km/t
Vekt/effekt: 1335 kg/185 hk = 7,2
Rundetid: 1:20,7 sek
Pris: ca. kr 350.000
- Til hovedartikkel SPC 2006
- Akselerasjonstester
- Rundetider