-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Seat León 2.0 TFSI
Her er det snakk om den samme motoren som i Octavia RS, en toliters turbomotor med FSI-innsprøytning. Men i stedet for 200 er det 185 hester innabords, og en noe annen karakteristikk oppover registeret.
Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk
Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!
I Leon er det mindre tilfredsstillende å jage høye turtall, den trives best i området 4500-5000 o/min. Og effektkurven er jevnere og føles dermed mindre sportslig.
Men til tross for dette gjør maskineriet en god jobb, og spanjolen havner ikke sist i feltet.
Den er veldig godt balansert og stuper ikke så mye ved nedbremsinger, og den har en direkte styring som lystrer sjåføren.
Ellers er ikke designen spesielt sportslig – særlig med tanke på at utgangspunktet er tøffere enn flere konkurrenter.
Eksosrøret er gjemt under støtfangeren, pedalene er standard gummibelagte, mens rattet er tykt men uten noe godt grep.
Motor: R4 turbo, 1984 ccm
Effekt: 185 hk v/6000 o/min, 270 Nm v/1500 o/min
0-100 km/t: 8,8 sek
Toppfart: 210 km/t
Vekt/effekt: 1335 kg/185 hk = 7,2
Rundetid: 1:20,7 sek
Pris: ca. kr 350.000
- Til hovedartikkel SPC 2006
- Akselerasjonstester
- Rundetider