Seat León 2.0 TFSI
Seat León 2.0 TFSI
Seat León 2.0 TFSI
Seat León 2.0 TFSI

Seat León 2.0 TFSI

Her er det snakk om den samme motoren som i Octavia RS, en toliters turbomotor med FSI-innsprøytning. Men i stedet for 200 er det 185 hester innabords, og en noe annen karakteristikk oppover registeret.

Publisert Sist oppdatert

Tekst: Geir Andreas Wangsmo
Foto: Mark Bramley, Markus Pentikäinen, Morten Brunsgaard Bek og Kenneth Drabæk

Les hele testen i Bil 8/9-2006 som du finner i bladkiosken nå!

I Leon er det mindre tilfredsstillende å jage høye turtall, den trives best i området 4500-5000 o/min. Og effektkurven er jevnere og føles dermed mindre sportslig.

Men til tross for dette gjør maskineriet en god jobb, og spanjolen havner ikke sist i feltet.

Den er veldig godt balansert og stuper ikke så mye ved nedbremsinger, og den har en direkte styring som lystrer sjåføren.

Ellers er ikke designen spesielt sportslig – særlig med tanke på at utgangspunktet er tøffere enn flere konkurrenter.

Eksosrøret er gjemt under støtfangeren, pedalene er standard gummibelagte, mens rattet er tykt men uten noe godt grep.

Motor: R4 turbo, 1984 ccm
Effekt: 185 hk v/6000 o/min, 270 Nm v/1500 o/min
0-100 km/t: 8,8 sek
Toppfart: 210 km/t
Vekt/effekt: 1335 kg/185 hk = 7,2
Rundetid: 1:20,7 sek
Pris: ca. kr 350.000

- Til hovedartikkel SPC 2006
- Akselerasjonstester
- Rundetider

Powered by Labrador CMS