-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Har alt - men noe mangler
Nye Lexus LS460 har alt du kan drømme om, fullspekket med elektronikk og komfort – en liten festning av sikkerhetsutstyr. Det mangler bare litt sjarm og dynamikk.
Først publisert i Bil 2/3 - 2007.
Lexus LS460 er en forsmak på den virkelig revolusjonerende bilen som kommer neste år, nemlig LS600 med en hybridløsning verden ikke har sett maken til. Kombinasjonen av V-åtter og el-motor – med firehjulstrekk som standard.
Takket være norske bilavgifters bonus til hybridbiler kan den avanserte LS600 få nesten den samme prisen som LS460. Så den som vil legge 1,4 millioner kroner på bordet for en Lexus bør vurdere å vente til 600 kommer.
Har alt + litt til
Lexus LS skal være det ypperste av det ypperste. Den har ikke bare kvalitet som overgår det meste – den er så pakket med utstyr og elektronikk at man nesten må på en måneds kurs for å lære hvordan alt fungerer.
Hovedvekten er lagt på at føreren skal få ulike former for assistanse hvis det skulle skje noe uforutsett på veien. For eksempel finnes mikrobølgeradar som registrerer unormale objekter i kjørebanen.
Variabel utveksling av styringen sørger for at bilen reagerer raskere på ordre fra føreren. Et driver monitoring system overvåker førerens hodebevegelser. Skulle føreren se til siden og det oppstår en farlig situasjon foran bilen, vil systemet for pre-crash tre i funksjon.
Mikrobølgeradaren har integrert infrarødt kamera som oppdager hindringer selv i mørke. Lexus hevder at systemet vil registrere om det er en elg i lendet foran bilen. Radaren vil oppdage og gi beskjed til føreren om at det er en gjenstand i bevegelse foran bilen eller ved veien.
Står bilen stille, vil radaren registrere om noe skummelt er i ferd med å skje også bak bilen. Oppdages en mulig kollisjonsfare iverksettes automatisk pre-crashfunksjonen som bl.a. beveger hodestøttene framover som beskyttelse mot alvorlige whiplashskader.
Perfekt og kjedelig
Bilen blir på mange måter så gjennomført perfekt at den blir kjedelig. Noe av gleden ved å kjøre bil forsvinner. Man sitter behagelig og dannet bak rattet omgitt av verdens beste radioanlegg med 19 høyttalere. Alt bare glir forbi som i en film.
Inne i bilen er det ikke en lyd å høre fra motor eller trafikken for øvrig, man er innelukket i sin egen Lexus-verden. Dette er med andre ord ikke bilen for den som er glad i en utfordrende kjøretur. Det er derimot den perfekte bilen for den som alltid sitter i baksetet.
Kort om bilen: